Gå till innehåll

Hjälp vid start av saltvattenakvarium


System_Infected

Rekommenderade inlägg

Jag har letat och letat och letat efter någon tråd som berättar allt man behöver, cirka pris och hur man gör för att starta upp ett saltvatten akvarium men hittar inget annat än massa 1000 liters hemmabyggen.

Jag är en riktig nybörjare så jag fattar inte riktigt vad de är som behövs. Fattar inte änns hur en skummare fungerar riktigt:smiley5:. Hur gör man för att så billigt men ändå bra få ett saltvatten akvarium på runt 150L att fungera?

Skulle bli överlycklig om någon i steg för steg-form kunde hjälpa mig på nybörjar språk.

Hade tänkt att göra bagrunden själv och ha sumpen bakom den, är jag helt ute och cyklar??:x

// Sebbe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/search.php?searchid=699732

En enkel sökning på "start av akvarium" gav detta resultatet.

En sökning på Wikipedia på "skummare" gav följande resultat:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Proteinskummare

En sak som varje nybörjare nästan skulle ha som instegskrav i hobbyn skulle vara att läsa en bra bok i ämnet som förklarar det mesta. En sådan skulle kunna vara Saltvattensakvariet av Daniel Knop:

https://www.saltvattensguiden.se/produktguide/showproduct.php?product=73&cat=3

Där får du väldigt mycket information och säkerligen en hel del svar på dina frågor.

Har du sedan fler så är du varmt välkommen att ställa dem här!

Varmt välkommen till SG och en underbar hobby! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Sebastian och välkommen till SG.

om jag har förstått det rätt så har du inget akvarium idag och vill köpa allt ifrån start för att komma i gång.

som Jimmy skriver så finns det mycket information här på SG. Bara till att söka och läsa.

När det gäller det viktigaste för att komma igång så finns det lite olika svar på det.

Vad vill du ha i ditt akvarium är en fråga som du måste ställa dig.

Men ett akvarium behöver du. Finns många att välja på i storlekarna 150-300 liter.

det är bättre att du tar ett litet större akvarium. ( lättare att ta hand om )

Sen måste du ha en skummare. Det är bra att känna till vad den gör. Men absolut inget måste för att komma igång med salt.

LS eller levande sten som det heter måste du också ha. Man brukar säga att minst 10% LS ska finnas ifrån akvarium volym. Det vill säga. Har du 100liter ska du ha 10kg LS.

Sen måste du ha cirkulations pumpar till akvariumet.

Och givetvis salt så att du kan blanda ditt saltvatten.

Nu måste jag in på ett möte. Mer information kommer snart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej jag kanske ska ge lite mer info om vad jag vill ha, vet inte om det hjälper er att hjälpa mig men i alla fall.

-Jag ska ha ett akvarium på 144L från akvarielagret

-Det ska bli ett revakvarium (på lång sikt, tar ju ett tag^^)

-bakgrunden tänke jag göra av friglit med "ytbehandling" som jag ska söka vidare mer exakt på hur man gör och istället för torv som vissa använder ska jag ha smågrus för jag har läst att koraller,anemoner och liknande gillar att bosätta sig på den sortens underlag.

Rent kunskapsmässigt så har jag ett sötvattensakvarium på ca 100L som det går bra för men det hjälper mig ju inte när det gäller saltvatten vilket inte är ett sk*t likt sötvatten vad jag har sett än sålänge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

läs på om vatten kemin kan du spara en hel del koraller på att ha bra vatten, ljuset också skall du ha acroporor som är riktigt ljuskrävande så behövs metalhalogenlampor eller T-5 ra sen,, har själv fått göra detör.

anemoner kan börja vandra omkring i karen om dom inte trivs och då bränna ihjäl eller skada koraller.

behöver pumpar köp kvalitet istället för billigt du kommer bara att ångra dig och det blir bara dyrare att köpa nya har själv fått göra det ;)

skummare behös ju med finns många olika modeller att välja på...

hehe bara att läsa och läsa och läsa....

och framför allt ha tålamod....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Innan du börjar kolla ut utrustning osv, läs på ordentligt, och då menar jag verkligen ordentligt.

inget illa menat, men du verkar inte så insatt i saltvatten, och det krävs kunskap för att lyckas med saltvattenskar.

Så gå till biblioteket och låna alla böcker om saltvatten, läs runt på internet, åk och kolla på andras kar osv osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...