Gå till innehåll

ID på algen vår snigel bär?


Karoline

Rekommenderade inlägg

Vad kom först, fisken eller romen? Man kan dra det hur långt som helst, men för att kunna skilja på vad man menar så är det så det heter. Det har iaf jag fått lära mig i skolan. Fast egentligen är det rätt så ointressant så länge man vet vad man menar, eller hur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har iaf jag fått lära mig i skolan. Fast egentligen är det rätt så ointressant så länge man vet vad man menar, eller hur?
Som biologilärare måste jag applådera för att det fastnade, gud vad jag tjatar med barnen ;)
Men borde det inte finnas en snigel inne i huset då?
Såklart bor det en snäcka i huset!

Sniglar och snäckor är nämligen olika grupper blötdjur som skiljer sig på fler sätt än att en har skal och den andra inte.

Enklast är att de med skal är snäckor och de utan är sniglar. Vi har också nakensnäckor som är snäckor utan skal (och alltså inte sniglar, som ju är en egen grupp).

Jag tycker själv att det är bra att veta vad man pratar om, i synnerhet i en hobby som ju ofta strävar efter att skapa ett litet ekosystem. Vet man att det heter snäcka, varför inte säga det?

Visst kan man kalla rörtång för skiftnyckel och folk kan fatta vad man menar, eller att ett barn säger att det såg en hund när det såg en räv, men vet vad det verkligen heter behöver man ju inte vara så otydlig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl ganska många på det här forumet som säger fel om en massa saker?

Det är ganska många som säger turbosnigel tex.

Men visst, om det är så jäkla kul att sitta och hacka på ett sånt litet fel så tycker jag bara att det är tragiskt.

Som Bjarne skrev -Lilla snigel akta dig.... Tänk att man redan vid så låg ålder blev lurad.

Sången borde ju självklart gå såhär -Lilla snäcka akta dig.... För på varje bild som hör låten till så är det ju en snäcka på den.

Tänk på det alla föräldrar där ute, lura inte i barnen dumheter.

Mvh Karro

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

inte såvitt jag vet.
Helt rätt men det var så jag menade! Sniglar är landlevade djur och till hör en helt annan grupp! I salt vatten och sötvatten så finns det bara snäckor! och nakensnäckor inga sniglar! När jag läste zoologi så var det i varje fall så därav mitt ursprungliga påpeckande.

P.s gillar liknelsen med rörtången och skiffnyckeln! eller man kan kalla en fjäril för skalbagge alla vet ju ändå vad man menar eller....?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men visst, om det är så jäkla kul att sitta och hacka på ett sånt litet fel så tycker jag bara att det är tragiskt.
Ja visst är det!
Som Bjarne skrev -Lilla snigel akta dig.... Tänk att man redan vid så låg ålder blev lurad.

Sången borde ju självklart gå såhär -Lilla snäcka akta dig.... För på varje bild som hör låten till så är det ju en snäcka på den.

Tänk på det alla föräldrar där ute, lura inte i barnen dumheter.

Shit - jag måste genast snacka med småskolelärarna!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Hejsan.

Jo, det var väldigt längesedan denna frågan ställdes och idag hittade jag en sida som gör att jag inte håller med om det svaret som gavs... Kolla in http://paleopolis.rediris.es/cg/CG2006_BOOK_02/ så kommer ni få ser ännu fler häftiga balla alger.

Skulle tro att algen på snäckan är en Chlorocladus sp. eller en Dasycladus sp.

Finns den kvar i ert akvarium??

Mvh Hellman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...