Gå till innehåll

Bygga egen wavebox?


Datate

Rekommenderade inlägg

Sitter med en Tunze 6100 i karet, men skulle hellre ha en wavebox och t.ex 2st koralia4.

Nu funderar jag lite på om det skulle vara möjligt att använda min 6100 till en wavebox istället. Byta ut singelkontrollen mot en wavebox-kontroller (tror den kostar straxt över 800kr) och sedan stoppa den i en lämplig box.

Skulle det funka, eller är det någon specialpump som tunze använder i sina waveboxar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hej!

Har du fått några svar på dina frågor?

Sitter inne med samma frågor, om man läser på tunzes hemsida så sitter det en pump som pumpar 4000-20000 l i waveboxen, frågan är om det skulle funka med en svagare pump? Då köper man bara huset, för jag har en stor multikontroller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt bygge var en 6100 funkade bar med den wavebox kontrollen som en byggde. SJälva boxen hadde jag sedan inne då det är en Tunze comlinebox. Men man kan lika gjärna ha denna boxen i en annat material.

ja det är en specialpump de använder har för mig att det är en 12000L/h propeller men en 20000l/h transformator.

Men det funkade alltså med det jag hadde och satte ihop

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skrev samma fråga på Reefcentral och fick svar från "Roger Vitko"...eller hur han nu stavar... Han skrev att det var en specialpump och att det skulle kosta ca 1800kr (om jag minns rätt nu) att modifiera min 6100 till en likadan som sitter i waveboxen.

Dock säger du Wrang att din funkade bra...vilket jag även sett på videon du gjorde på karet. Frågan är dock om det funkade pga att ditt kar är såpass litet, eller om det även skulle funka i ett större kar på typ dryga 2m?

Du byggde ju även en egen kontroller...hur lyckades du med det? Hittade du ritningar på nätet, eller plockade du isär en färdig och byggde en likvärdig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du vet väl om att man inte kan använda multikontrollen, utan måste använda den särskillda wave-kontrollern som gör att man kan stänga av pumpen helt och inte bara minska farten. På min 6100 kan jag reglera flödet mellan 4000-12000. Med andra ord pumpar pumpen 4000L/H vid minsta flödesinställningen. Detta gör ju att vattnet inte kan gå in genom utblåsgallret som är tanken med boxen. Med andra ord måste du ha en kontroller som stänger pumper helt.

Men det kanske du redan hade full koll på...i annat fall måste du ordna en sådan kontroller. Kostar runt 800kr från Tunze...eller som Wrang gjorde...man bygger sin egen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu blev jag lite småfundersam...

På tunzes sida står att läsa detta när man läser om multicontrollern 7095:

"TUNZE® Multicontroller 7095 is a digital control unit for all Turbelle® pumps fitted with driver 7240.26 and 7240.27 operating on safety extra-low voltage. It simulates the various marine current conditions in the aquarium, and thus is suitable for use with Turbelle® 5001, 6101, 6201, 6301. By means of the pump adapter 7094.40, Turbelle® classic 2002, 4002 can also be controlled. Multicontroller 7095 can control up to eight Turbelle®, and contains an LED moonlight with a 29-day moon phase. A wavebox 6212 and the pumps mentioned above can also be controlled by the Multicontroller."

I ett inlägg som Wrang skrev i en wavebox-tråd stod detta:

"So, the ideal flow system now is two Electronic Streams on opposite ends back corner aimed to the front center glass and operated on interval mode 2 on multicontroller 7095 with changes in pump operation every 6hrs or so. The wave box is coordinated and shuts off at night. This flow is a 50% approximation of what exists in the ocean and the best accomplished yet by any means."

Some details for the controller 6091:

The unit can run three ways- one box connected to the multicontroller or two boxes independent and run synchronously (same side for bigger tanks) or Inverse where to boxes are run opposite on huge tanks to boost the flow."

Jag hänger inte helt med...men menas det nånstans att man kan köra en wavebox via en multicontroller? Trodde bara att det gick med en waveboxcontroller 6091...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu blev jag lite småfundersam...

På tunzes sida står att läsa detta när man läser om multicontrollern 7095:

"TUNZE® Multicontroller 7095 is a digital control unit for all Turbelle® pumps fitted with driver 7240.26 and 7240.27 operating on safety extra-low voltage. It simulates the various marine current conditions in the aquarium, and thus is suitable for use with Turbelle® 5001, 6101, 6201, 6301. By means of the pump adapter 7094.40, Turbelle® classic 2002, 4002 can also be controlled. Multicontroller 7095 can control up to eight Turbelle®, and contains an LED moonlight with a 29-day moon phase. A wavebox 6212 and the pumps mentioned above can also be controlled by the Multicontroller."

I ett inlägg som Wrang skrev i en wavebox-tråd stod detta:

"So, the ideal flow system now is two Electronic Streams on opposite ends back corner aimed to the front center glass and operated on interval mode 2 on multicontroller 7095 with changes in pump operation every 6hrs or so. The wave box is coordinated and shuts off at night. This flow is a 50% approximation of what exists in the ocean and the best accomplished yet by any means."

Some details for the controller 6091:

The unit can run three ways- one box connected to the multicontroller or two boxes independent and run synchronously (same side for bigger tanks) or Inverse where to boxes are run opposite on huge tanks to boost the flow."

Jag hänger inte helt med...men menas det nånstans att man kan köra en wavebox via en multicontroller? Trodde bara att det gick med en waveboxcontroller 6091...

Läste även det när jag beställde hem lådan, jag får prova att köra innan jag sätter igång och tillverkar en Controller till waveboxen.

Man vet ju aldrig, med lite tur så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jo, jag har fått hem grejerna men till att göra en wavebox, men jag har problem med min nya ytavrinning då den inte sitter fast ordentligt så den kanske börjar wobla om jag kör igång en wavebox, så det måste jag lösa först.

Sen har vi julen som kommer med klappar, familjen, huset, firman, ombyggnation....

men, men det kommer en dag jag lovar att återkomma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...