Gå till innehåll

Hur säkert är härdat glas?


Datate

Rekommenderade inlägg

Jag har kollat lite på ett nytt kar i storlken 1070L (205x90x58).

Detta är byggt i 6.8mm härdat glas i bottnen och på 2 av sidorna och 10mm vanligt glas på de resterande två. Anlednignen är att få ner vikten.

Nu är frågan om det är lämpligt att ha ett sådan konstruerat akvarium. Om det nu vore så bra, varför använder inte alla härdat glas?

Vad är nackdelen, och skulle man våga skaffa ett sådant kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nackdelen som jag förstått det är att ifall det skulle gå i sönder så blir det hela glaset som går åt skogen, inte bara en spricka, med följd att allt vatten lämnar karet.

http://www.villansglas.se/glastyper.php

http://www.lumon.fi/defaultse.asp?id=1786

http://sv.wikipedia.org/wiki/Härdat_glas

Härdat glas innehåller mekaniska spänningar och är därför mer slagtåligt än enkelt glas, men om glaset utsätts för ett tryck som övervinner spänningarna så spricker hela glaskroppen.
Mycket starkt glas som splittras i tusentals bitar om det går sönder.

Lämpligheten kan så klart diskuteras då man kanske inte vill ha ut en kubik vatten på en gång om något skulle hända, men sen vet jag inte hur mycket det har att göra med hur pass stabilt underlaget är.

Jag själv tar hellre den extra vikten och känner mig mer säker. Fast visst känns det lockande med lägre vikt och mindre färgpåverkan genom glaset...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hade aldrig använt så tunt härdat glas i ett akvarium vist härdat tål lite mer men om det skiter sig så gör det rejält med en explosion.

Ett vanligt brukar ju bara spricka då har man ju lite tid på sig men med härdat är det en sekund.

Jag har säkerhets glas i mitt kar dvs en tun osynlig film imellan två rutor som en bil ruta så skulle det hända nått så ska jag hinna tömma det

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag har ärfart och lärt är att härdat glas tål rett mycke från sidorna men klappar man till på någon av kanterna så går det åt he....vete. Du kan jo alltid prova på en sidoruta från en bil det är härdat glas så får du se. Jag skulle innte gå ner i tjocklek om jag vore dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft härdat glas i flera kar är fantastisk bra repas ej. Rekomenderas som innerskickt i laminatruta. Då riskerar man ej sprickning totalt som många säger. Jag skulle bygga med 6mm normalglas+ 4mm härdat laminat 0,25. Tyvärr dyrt vilket är enda nackdelen.

Alla genomgångar måste göras på fabrik innan härdning.

Jag hade en gång ett 1000l som helt var i härdat 7mm runt om. När jag sålde detta efter 8 år så fanns inte en repa! Som någon påpeckade så bör kanterna skyddas för slag (gäller alla glaskar!). Jag använde tiklist som blev mycket snyggt (silikonlimmat). Kantrisken minskas dock till nästan 0 om glasen kantslipas (rundas) innan härdning.

Jag hade en gång mycket kontakt med Trempex i Eslöv och kunde då fixa rutor för en spottstyver men tyvärr gör de numera bara bilrutor ( i 2mm!! laminat)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med tank på glas känslighet undrar jag varför inte fler använder akrylakvarier? Har för mig att majoriteten av alla kar i USA är av akryl.

En av anledningar tilll det skulle jag tro beror på att det repas så lätt. I usa snackar dom att det räcker med en snigel som går över rutan för att det ska bli repor. Men om jag inte minns fel så ska det finnas en härdad typ av akryl som är reptåligare, dock mycket dyrare.....

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här med akryl vs glas liknar lite grann automatiska och manuella växellådor i i bilar. I USA kostar en "stick shift" extra men det är tvärtom här. Faktum är dock att automater är säkrare då det är mindre man behöver koncentrera sig på (dessutom tror jag att manuella är konstruerade för personer med tre ben...).

Undrar om det inte är en tidsfråga innan akrylet tar över här också?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akryl är mycket bra används i många offentliga kar.

Dock nackdelar:

!) priset

2) tjockleken (behövs mycket tjockare)

3) repas lätt ( men går lätt att polera så det återställs till skillnad från glas)

4) går ej att limma med silikon och ej heller 100% med något annat typ Acrofix ( ger svag punkt. bör vid skarvning värmesvetsas.

Fördelar:

1) låg vikt

2) kan får i enorma tjocklekar ( i off. kar ofta upp till 30cm)

3) även stora kar går att helgjuta

4) har bättre ljusgenomsläpplighet och mindra brytningsindex än glas.

5) formen kan lätt anpassas t.ex. runt.

Obs! var försicktig när man borra för ev. infästning spricker lättare än man tror om man borrar för fri hand använd låga varvtal (friktionen skapar annars värme och smältning).

I stora kar så hålls framrutan oftast kvar endast av vattentrycket och tätningen sker med en gummilist mot ramen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...