Gå till innehåll

Ytavrinning eller inte, hur fungerar det?


tretorn

Rekommenderade inlägg

Ytavrinning är nästan ett "måste", men kan lösas på olika sätt.

Ett exempel: https://www.saltvattensguiden.se//index.php?option=com_content&task=view&id=151&Itemid=39

Annars om karet inte är borrat kan man använda en overflowbox ner till sumpen.

Ingen sump? Då fins det en makapär som jag glömt namnet på som suger ner ytvattnet till en pump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Makapären" kommer från Fluval och kostar en hundralapp i runda slängar.

http://www.pwss.nu/product.php?productid=3380&cat=0&page=2

*Edit: Thessan han före, så går det när man inte klickar på "skapa inlägg" när man skrivit klart. :)

image.php?productid=3380

Fördelen med en ytavrinning är att man får bort den film som annars lätt kan bildas på ytan av damm och småpartiklar. Med ovan nämd renare så får du ner detta i vattnet och kan sedan få bort det med hjälp utav skummare eller annat filter.

Lycka till och varmt välkommen till SG! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för svaret, nu undrar jag då hur man gör med en sump och hur denna fungerar eller om det räcker med ett filter ifrån ytavrinningen? Jag har själv ett litet akvarium (tror det går som nanokar) men där räcker det med en skummare och en kraftig cirulationspump. Har kört detta snart ett år utan problem. Därför är jag sugen på att skaffa större, kan inte så mycket om det "andra" när det gäller större akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beroende på hur stort kar du har så kan en sådan ytavrinnare kopplas till insuget på ett ytterfilter vari man har lite levande sten som filtermedia. Sen returen går då upp i karet igen. Till detta får man koppla en skummare som sitter på kanten av akvariet.

Men har du en sump, dvs ett fristående akvarie eller annan bytta som funkar för dig, så kan du koppla på en slang istället på ytavrinnaren som går ner i sumpen. Där kan du sedan ha din skummare eller vad du nu har för filter och grejor.

Sen en returpump som klarar av att trycka upp samma vattenmängd igen, så är det klart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde förut precis som några andra Fluvals ytavrinnare. Som någon påpekade blev den skitig osv.. Sen tycker jag den var ganska stor och ful :)

Jag har hittade en annan lösning på problemet när jag letade bra plats för min tunze nanostreamer... Nano-Streamern sitter numera 2-3 cm under vattenytan och det skapas en "virvel" där ytan sugs ner i nano-streamern. Inga problem med att luft kommer in utan tycker mig ha uppnått samma sak som med fluvalen fast bättre då t.ex. det hände att en snigel klättrade upp på fluvalen och den började spöka mitt på natten när den "studsar upp och ner" (ni som har haft en fluval förstår nog vad jag menar :) )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...