Gå till innehåll

Osäkra testresultat?


akvasalt

Rekommenderade inlägg

Om man är osäker på riktigheten av avlästa värden på de tester man utför på akvarievattnet kan man blanda till t.ex 10 liter nytt vatten exakt efter salttillverkarens rekomendationer och testa det nya vattnet. Blir värdena "rätt" där så ser man ju ialla fall hur akvarievattnet mår vid en jämförelse.

Fungerar också bra att kalibrera saltmätaren på samma sätt. Visar den rätt salthalt i det nyblandade vattnet så är den användbar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du menar att saltblandningarna håller så ojämn kvalite att 333 gram salt från en förpackning

inte ger samma salthalt som 333 gram från en annnan ?

Om det står på förpackningen att 333 gram salt skall ge en vikt på 1.022 gram per liter vid 25grader och min saltmätare visar på detta värde borde jag väl kunna lita på den, eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår att en öppen saltförpackning drar åt sig luftfuktighet men har svårt att tro det skulle kunna bli så stor ökning av vikten per gram att det skulle visa sig på en enkel vippmätare? Och skulle man då inte få en lägre densitet per gram eftersom viktökningen består i rent vatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattenhalten beror också på vilka kemikalier man använder i blandningen.

Det kan skilja storleksordningen % mellan hur mycket salt som går åt av olika fabrikat. Det finns några tester på nätet: kolla t.ex http://www.advancedaquarist.com/2005/11/aafeature1#h3

och gå till Yield test. Men om ett salt tar upp vatten ur luften ger det mindre vatten per gram än tabellen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror fortfarande att det ovan beskrivna sättet att testa sin saltmätare är fullt tillräckligt för mina behov. Visst kan det förekomma små avvikelser men har det verkligen någon praktisk betydelse?

En liten historia som avslutning:

För två veckor sedan köpte jag ett Mollyhotell i full drift i Örebro. Jag tog med mig det mesta av det gamla vattnet. Efter några timmar var burken igång igen i Västerås. Salthalten mättes då med Instant Ocean´s vippmätare som anses vara en av de minst opålitliga mätarna.

Salthalten var 1.018 enl mätaren. Det resultatet fick mig att genast besöka Akvariebutiken i Västerås och mäta deras vatten. 1.030 med samma mätare. Hem igen och blandade till 10 liter nytt vatten enl konstens alla regler. Salthalt 1.022 med Instant Ocean mätaren. På spiken enl förpackningen.

Både Örebro och Västerås burkarna hade till synes välmående invånare.

Jag kör med fullt förtroende för min vipparm

Ronny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det var salthalten jag menade.

Hur man avgör om testresultaten för andra värden är korrekta har jag svårare för.

Hur gör man om man får olika värden med 2 fabrikanters testkit? Köper man ett tredje och tar medelvärdet? Slutar man mäta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...