Gå till innehåll

sjöstjärna?


mmia

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Hur sköter man dom röda sjöstjärnorna? Vi köpte en liten igår och den skulle vara så lätt sa han i affären, men idag ser den ut att fräta sönder på en arm. Vi har haft i gång karet en lång tid så det är inkört. Någon som har någon aning vad felet är?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har prövat några stjärnor och de första dog nästan direkt. Jag gjorde misstaget att lägga dem rakt i karet. Sen har jag läst en del och har förstått att de är känsliga för förändringar. Nu har jag haft min i några månader och den verkar må bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sjöstjärnor vill inte ha någon del av kroppen över vatten ytan någon gång. Om den får det kan den få luft i blodcirkulationen som kan få till följd att den tappar armen. Jag har sett att mina Zebrasomas varit på sjöstjänor också som fått till följd att de tappat armarna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sjöstjärnor vill inte ha någon del av kroppen över vatten ytan någon gång. Om den får det kan den få luft i blodcirkulationen som kan få till följd att den tappar armen. Jag har sett att mina Zebrasomas varit på sjöstjänor också som fått till följd att de tappat armarna!

Jonas,

Jag vill inte misstro dina uppgifter men jag har gjort ett par andra observationer.

min röda Linckia kryper ibland självmant upp och sätter sig delvis ovan vattenytan. Kan ju iofs vara ett onormalt beteende men jag kan inte se att den tagit skada av det.

Vad jag fått lära mig så tappar stjärnorna armar av undernäring, när dem sakta tynar bort. Det kan inte vara så att stjärnan varit i dåligt skick och något suttit på den (parasiter/alger) som dina Zebrasoma ätit av?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lugnt Christer. Jag tycker att man ska säga vad man har för uppgifter och är det någon som har annan erfarenhet måste man kunna diskutera det hela.

Vad det gäller luft och sjöstjärnor har jag fått den från 2 olika handlare som varit tydliga med det när jag köpt där. Inte läst det någonstans. Bara jag som hört detta?

Vad det gäller kirurger och parasiter vet jag inte utan det kan vara som du säger. Det med att kirurger är på dem har jag fått som tips här på SG.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...