Gå till innehåll

Nystart 240L Kar


Pear

Rekommenderade inlägg

Hej! Nu efterlyser jag lite tips och råd vid nystart av ett saltkar.

Har införskaffat ett snyggt 240L möbelakvarium. I burken sitter ett Juvel 1000L filter + lysramp med 2 lysrör, inget mera. Har läst en del om både osmos, skummare mm.

Hade tänkt mig bygga upp litet rev med kalksten samt levande sten.

Invånarna några st enkla frökenfiskar och några putsarräkor till att börja med.

Är all denna tekniska utrustningen med osmos, skummare mm nödvändig?

Kan jag köra med innerfiltret + ett par 1000L cirkulationspumpar? Eller måste jag ha utvändigt filter? Inga koraller i akvariet.

Vad har ni för råd?

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Levande sten är skellet av stenkoraller,stenkorallers skellet består av kalcium........kalk

10 ggr akvariets volym i timmen brukar man eftersträva.

innerfiltret tycker jag du ska ta bort om du inte har tid att rengöra det ofta.

Man behöver ej osmos men det rekomenderar jag då man slipper algblommningen i början o.sv

skummare tar bort all smuts från akvariet,skummare eller vatttenbyten är idealisk.

vid vattenbyte:byt ca 10-15% av akvariets volym varannan vecka eller 5-10% varje.

när du tillsätter nytt vatten häller du i viktiga spårämnen(inte vid påfyllning av avdunstat vatten).om du tror att koraller inte trivs under så lite lysrör finns det vissa som gör det.

De koraller är även de enklaste enligt mej.om du sparar ihop till två st reflektorer får du ut nästan dubbelt så mycket ljus som utan refl.

De koraller som är mest lämpade för nybörjaren är:Stjärnpolyp,olika sorters skivanemoner,knappar/zooanthids/bottenpolyper,Mjukkoraller av de mesta släkten..undantag Xenia Då de kan ""rutna""/dö över en natt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för dessa råd. Har kört mycket sötvattenburkar, men aldrig saltvatten. Gör det lika mycket delvattenbyten i ett saltkar som söt, Nu har detta akvarium täckskiva ovanpå och lysrören under täckskivan (Luckan). Vad tros om detta. Jag tänker inte köra koraller, endast sten och fisk, räkor. Personalen på Royal Zoo menade att med lite fisk och inga koraller så gick det bra med filtret i burken som sitter i, jag var själv lite skeptisk mot detta. Han sa också att skummare mm inte behövdes då. Kalken i vattnet! Alltid bra med råd och tips från er som kan saltvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för dessa råd. Har kört mycket sötvattenburkar, men aldrig saltvatten. Gör det lika mycket delvattenbyten i ett saltkar som söt, Nu har detta akvarium täckskiva ovanpå och lysrören under täckskivan (Luckan). Vad tros om detta. Jag tänker inte köra koraller, endast sten och fisk, räkor. Personalen på Royal Zoo menade att med lite fisk och inga koraller så gick det bra med filtret i burken som sitter i, jag var själv lite skeptisk mot detta. Han sa också att skummare mm inte behövdes då. Kalken i vattnet! Alltid bra med råd och tips från er som kan saltvatten.

Hej

I början har man jättemånga frågor, o de kan vara svårt att få grepp om allt i början. Jag råder dej att köpa eller låna ett par enkla saltvattensböcker. Börja med de böckerna som enbart tar upp grunderna, men kolla så boken inte är för gammal. Titta på denna guides produktguide o på nätet så hittar du säkert nåt bra. Läs dessa böcker noga, o utifrån dom o dina tankar ställ sen massor av frågor till oss här på SG o andra du träffar i saltvattenssammanhang. Jag tror också du skall satsa på ganska enkla grejer o minimalt med teknik så här i början. Fastnar du för hobbyn kan du senare uppgradera ditt system eller till o med skaffa ett nytt, större o mer avancerat akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...