Gå till innehåll

Kylningsfråga för DIY ramp?


NiXoN

Rekommenderade inlägg

Snart så skall jag bygga en ramp för mitt nya kubkar, ingen uppgradering av volym som jag tidigare planerat utan endast en trevligare burk.

Det som är frågan är hur stor jag skall göra toppdelen, själv har jag lite ideer och teorier men de vore kanske bra att få dom reviderade.

Belysningen kommer att bestå av en 150w Mh nova2 med extern transformator, kvälls belysning blir 2ggr 36watt PC blåa.

Fläcktarna till rampen kommer att bli 2ggr 80mm (1000rmp, 11dba) eventuelt en 120mm extra om de behövs.

Min teori är att med en mindre luftvolym i rampen skulle snarare föbättra kylningen än om man bygger den större.

Då man har en mindre luftvolym så blir utbytet av luftmassan högre/mer frekvent under en given tidsintervall.

Och när flödet är snabbare så bär de med sig mera vattenångor och bör därför föbättra kylningen?

Den fria luftvolymen kommer att gå på ca 50liter kring lampan så jag hoppas att fläktarna räcker. Förvisso så gör placeringen och flödesriktningen mycket...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag frågar nu för att lära mig inte för att ifrågasätta!

Borde det inte vara så at lysrören inte lyser om det inte har en inre temperatur som är högre än 30 grader? Vilket för mig borde innebära att det är något annat på lysröret som inte ska vara för varmt. Vad är det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...