Gå till innehåll

Läckström


Christer T

Rekommenderade inlägg

Nja,

Jag är inte 100% säker, men det borde vara som så att jordfelsbrytaren bara löser ut om du har ett jordningsfel, dvs att all ström som går ut i fasen inte går tillbaks till nollan. Om du däremot har en läckström från fas till nolla (men inte till jord) så är det nog inte säkert att jordfelsbrytaren löser ut.

Men det känns lite märkligt, om man har en läckström från fas till nolla borde man nästan ha det till jord också. Du skulle kunna testa att stoppa i en jordad elektrod i burken och se om jordfelsbrytaren löser ut (dra en kabel från jordningen i eluttaget och doppa kabeln i burken).

EDIT: Ser att RobbaniSthlm är på hugget. Rätta mig gärna om jag har fel ovan :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den ström man känner (oftast) när man stoppar fingrarna i vattnet är läckström som kapacitivt förts ut i vattnet, och är då ofarlig. Strömmen man känner läcker från fasen, eftersom nollan har samma potential som skyddsjordsledaren (så när som på ett ev spänningsfall som uppkommer p g a resistansen i nolledaren mellan uttaget och centralen).

Jordas gör man t ex genom fossingarna ner i golvet. Det blir en ganska högresistiv koppling så därför begränsas strömmen och oftast känner inget alls. Om man däremot håller i en jordad apparat (t ex belysningsarmaturen eller ett element) samtidigt som man stoppar fingrarna i vattnet så brukar man kunna känna betydligt mer.

Sen ska vi inte glömma att man kan ha ett isolationsfel i en apparat och då är det inga kapacitiva läckage utan mer en galvanisk koppling. Då börjar vi snacka grejer som kan vara farligt för liv och lem. I det läget ska jordfelsbrytaren lösa ut.

Jordfelsbrytaren kontrollerar så att strömmen som går ut genom genom fasen är lika med strömmen som kommer tillbaka genom nollan (i ett enfassystem). Så om strömmen tar en smitväg ut från fasen och går till jord på annat sätt än via nollan löser jordfelsbrytaren, t ex via vattnet och genom en akvarist.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Robert,

Jag har sett på kopplingsschemat för en ambitiös amerikansk akvarist som har satt en jordelektrod i alla sina kar (huvudkar, sump, etc.) som en säkerhetsdetalj. Även om man har jordfelsbrytare, så finns väl ändå en (liten) risk för en läckström direkt mellan fas och nolla? Om man då som akvarist har gummiskor på sig, och således inte kan leda ström till jord, så finns väl ändå en risk för stöt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den risken tror är obefintlig. Saltvattnet är en så pass god elektrisk ledare att det blir kortslutning direkt i fall både fasen och nollan på nått vis skulle exponeras för vattnet. Tror mer på att han har den jordade staven där som för att slippa bli elektrifierad ifall han skulle få ett apparatfel eller t ex tappa ner något i vattnet. Då går strömmen garanterat genom jordelektroden till jord istället för genom akvaristen.

Jag har testat att dra ett 12 V relä genom att leda strömmen genom huvudkaret via ytavrinning/retur och ner i sumpen. Och det funkade utmärkt :)

Det är det som gör mig ganska övertygad om mitt resonemang ovan.

Det är vad jag tror, helt övertygad kan man ju aldrig vara :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta med jordning av akvariet har debatterats in och ut i åratal, jag vet inte om det har kommit till nån enighet i ämnet, men vissa hävdar att krypströmmar stör fiskarnas orienteringsförmåga, är (en av) anledningarna till stress, "hål i huvet" osv medans andra hävdar att det inte finns någon jordpunkt i karet och då kan det inte heller fiskarna känna krypström....

Däremot kan det väl vara en bra idé att ha en titaniumstång kopplad till jord (obs från samma jordpunkt som akvarieströmmen tas ifrån) när man meckar i karet.

Själv använde jag vigselringen som jordning i karet (vilket föraledde ett j-a liv :-) )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns några Titandoppvärmare. Jag har en Schego 50 wattare jag kollade mina kar med. Det blev 8 volt mellan doppvärmarens jordkontakt och jord i elinstallationen men det var mer än nog för mina småsår. Kopplade jag in värmaren normalt kändes ingenting längre. Aqua Medics går att beställa från Simontorp med leveranstid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...