Gå till innehåll

Krabba - 3 fiskar är försvunna!


Wiking

Rekommenderade inlägg

Hej,

Har en krabba som kom med min LS och var ca 1 cm då. Nu är den stor som en tredjedels handflata på en vuxen man. Eftersom den är otroligt skygg kan jag inte fotografera den, ser bara delar av den då och då.

Egenskaper

- Svart

- Ludna ben med gråa hår

- Stora kraftiga klor

- Tillbringar dagar och nätter åt att plocka och äta kalkalger, det blir helt kalt där den varit

Har tre fiskar som försvunnit på 2 månader helt utan (tillsynes) naturligt förklaring.

- En Cryptocentrus cinctus, var bara borta en dag, den andra har jag kvar och den var större

- En liten gylta jag köpte för några veckor sedan, försvann första natten

- En Labroides dimidiatus ca 7 cm, saknas idag, frisk som en nötkärna igår

Ingen av ovanstående fiskar eller några andra av de 10 som jag har kvar har varit eller är sjuka.

Någon som känner igen beskrivningen av krabban?

Äter kalkalgätande krabbor små fisk?

Hur i he¤€% fångar jag krabban utan att riva hela karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiskarna är troligen döda av annan anlednig! Kraban och bilogi i karet har orskat att de "försvunnit". Jag har under många år haft en dylik krabba utan att se att den rört någon levande fisk. diminutyus är ett dåligt val (se tidigare trådar) och har troligen svulit ihjäl. Gyltan dog av shock när den kom i ditt kar. Vad som hände den 3:e kan man endast spekulera om, men inte krabban!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Har en krabba som kom med min LS och var ca 1 cm då. Nu är den stor som en tredjedels handflata på en vuxen man. Eftersom den är otroligt skygg kan jag inte fotografera den, ser bara delar av den då och då.

Egenskaper

- Svart

- Ludna ben med gråa hår

- Stora kraftiga klor

- Tillbringar dagar och nätter åt att plocka och äta kalkalger, det blir helt kalt där den varit

Har tre fiskar som försvunnit på 2 månader helt utan (tillsynes) naturligt förklaring.

- En Cryptocentrus cinctus, var bara borta en dag, den andra har jag kvar och den var större

- En liten gylta jag köpte för några veckor sedan, försvann första natten

- En Labroides dimidiatus ca 7 cm, saknas idag, frisk som en nötkärna igår

Ingen av ovanstående fiskar eller några andra av de 10 som jag har kvar har varit eller är sjuka.

Någon som känner igen beskrivningen av krabban?

Äter kalkalgätande krabbor små fisk?

Hur i he¤€% fångar jag krabban utan att riva hela karet?

Fiskarna kan absolut ha blivit uppätna av krabban! Exakt en sån krabba du beskriver har jag också haft...den käkade upp 2 st paracanturus hepatus (mkt små) 15 minuter efter att jag släppt i dom!! Jag såg dessutom med egna ögon när den fångade dom.

jag hade tur en dag...krabban kröp in i en sten som låg överst, lyfte snabbt upp stenen, la stenen i en hink o till slut kom den ut. Annars kan du också pröva att meta den med en blåmussla, eller fånga den i en fiskfälla, som går att köpa på tex triton.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, alltså, jag vet inte riktigt hur den skulle få tag i någon fisk. Men allt är väl möjligt. Hur som helst så har min aldrig visat några elaka sidor. Fäktas lite med mina röda räkor ibland. Har i och för sig blivit av med en liten clown men krabban är alltid bakom/under stenarna och där är aldrig clownerna. Det enda jag har emot min krabba är att den är nyfiken och stark så den stökar till och flyttar gärna på saker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min beter sig likadant ungefär, stökar om bland stenarna. När de större fiskarna passerar den så bryr den sig inte.

Min teori är att den plockar 'små' fisk under natten när de befinner sig gömda inne bland all ls.

Men jag vet inte, jag är kanske på fel spår.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...