Gå till innehåll

Svedalaciklids första Saltkar


svedalaciklid

Rekommenderade inlägg

  • Svar 138
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Ja för mycket cirkulation är svårt att få!

Filter som används till sötvattensakvarier är inte att rekommendera till saltvatten iochmed att skiten fastnar där och bryts ned till nitrat istället för att dras ut av skummaren.

Dom flesta kör nog med någon fosfatabsorber, antingen i "strumpa" eller i en speciell reaktor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en mängd olika cirk pumpar på marknaden men ett säkert och bra val är Tunzes pumpar som har en bred vattenströmstråle (inte smal som vanliga små powerheads) och detta uppskattas utav koraller å fisk.

I mitt kar så har jag en eheim 1262 som retur (3400l) som står i sumpen där även min mc500 står,

uppe i akvariet så har jag 1st tunze 6060 (6000l) 1st koralia4 på ca 4000l tror jag det var, den har också en bred stråle och den är knäpptyst å prisvärd, och så har jag en mindre pump på 2000l som blåser in under stenen, dem andra blåser mest på framrutan ifrån varsin kortsida och jag tycker då att spidningen i karet blir bra (inga döda zoner där vattnet står still)

Du får kika runt på dem olika webbshopparna och kolla utbudet, ett tips bara om du ska satsa på tunze, köp magnetfästen till för orginalen är värdelösa (enligt mig)

mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lite retfullt inte fer butiker har sitt sortiment med priser på nätet så man kunde kört till billigaste stället direkt annars ska man ju behöva åka runt till en massa ställe innan man vet var de är billigast men dessa verkar himla dyra, sugen på lite fraggar till karet men det var ju även det dyrt där

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...