svedalaciklid Postat 11 september 2007 Dela Postat 11 september 2007 Vad som finns nu i teknikKar =325literBelysning =2*36W t8 ramp ,ett blått rör och ett vitt +2*39w t5 ramp ett blått och ett vittSkummare = Deltec mc 500Pumpar = 4st powerheads15-20kg Lslite ,lite korallkross på botten Fiskar2 clowner1 kirurg1 Gobi1 räkaVattenvärde just idagsalthalt 1,024Ph 8.3nitrit 0,01nitrat 40 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
svedalaciklid Postat 11 september 2007 Författare Dela Postat 11 september 2007 vad hade varit nästa inköp för er ? en osmos eller mer Ls? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 11 september 2007 Dela Postat 11 september 2007 Jag hade absolut satsat på en osmos. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
totto Postat 11 september 2007 Dela Postat 11 september 2007 En osmosanläggning är ett bra köp och mer LS är ju inte heller fel , ju mer desto bättre.hur länge har akvariet varit igång? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
svedalaciklid Postat 11 september 2007 Författare Dela Postat 11 september 2007 hade varit igång nåt år innan de som hade det nu vanskött det men ser ju att där är en del anemoner och så som börjar komma tillbaka nu så jag tror jag är på rätt väg , själv har jag haft det sen fredags Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
svedalaciklid Postat 11 september 2007 Författare Dela Postat 11 september 2007 skulle tippa på att första ägaren och de andra som hade det innan mig haft det igång typ 4-5 år Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
svedalaciklid Postat 11 september 2007 Författare Dela Postat 11 september 2007 hur mycket pumpkapacitet ska man köra i ett 325 kar? har läst allt från 10ggr till 25 ggr volymen på karet far inte fiskarna upp i glasen då? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 11 september 2007 Dela Postat 11 september 2007 Jag pumpar 8000 liter i mitt 275 liters, och det fördelat på 4 pumpar. Ju mer ls man har ju sämre blir ju cirkulationen och då kan det vara lämpligt med större pump kapacitet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
svedalaciklid Postat 11 september 2007 Författare Dela Postat 11 september 2007 okej med andra ord så e det nästan svårare att pumpa på för mycket än för litet Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
svedalaciklid Postat 11 september 2007 Författare Dela Postat 11 september 2007 ni som kör med Ls kör ni med mer än powerheads och skummare typ nån filter i karet med eller alla kör med sump under och ytavrinning? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pimo Postat 11 september 2007 Dela Postat 11 september 2007 Ja för mycket cirkulation är svårt att få!Filter som används till sötvattensakvarier är inte att rekommendera till saltvatten iochmed att skiten fastnar där och bryts ned till nitrat istället för att dras ut av skummaren.Dom flesta kör nog med någon fosfatabsorber, antingen i "strumpa" eller i en speciell reaktor. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
svedalaciklid Postat 11 september 2007 Författare Dela Postat 11 september 2007 gott att höra då jag har lite hög nitrat i vattnet och bara satt i de pumpar som jag såg de andra hade i karet innan och där ligger ett eheim på botten som jag såg där var blåmatta i, kanske sänker nitraten om jag får bort detta filter och gör ett litet vattenbyte Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
svedalaciklid Postat 11 september 2007 Författare Dela Postat 11 september 2007 precis spanat lite i karet och hittat ännu fler annemoner och en del annat jag inte ännu vet vad. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
svedalaciklid Postat 14 september 2007 Författare Dela Postat 14 september 2007 tog lite värden i karet idag ligger på samma som förra gången och fiskarna verkar pigga och annemonerna verkar trivas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
svedalaciklid Postat 14 september 2007 Författare Dela Postat 14 september 2007 tycker pumparna jag fick med karet e för klena vad hade ni satt i ett 325 liters kar och vart hade ni placerat dem och skummaren? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
totto Postat 15 september 2007 Dela Postat 15 september 2007 Det finns en mängd olika cirk pumpar på marknaden men ett säkert och bra val är Tunzes pumpar som har en bred vattenströmstråle (inte smal som vanliga små powerheads) och detta uppskattas utav koraller å fisk.I mitt kar så har jag en eheim 1262 som retur (3400l) som står i sumpen där även min mc500 står,uppe i akvariet så har jag 1st tunze 6060 (6000l) 1st koralia4 på ca 4000l tror jag det var, den har också en bred stråle och den är knäpptyst å prisvärd, och så har jag en mindre pump på 2000l som blåser in under stenen, dem andra blåser mest på framrutan ifrån varsin kortsida och jag tycker då att spidningen i karet blir bra (inga döda zoner där vattnet står still)Du får kika runt på dem olika webbshopparna och kolla utbudet, ett tips bara om du ska satsa på tunze, köp magnetfästen till för orginalen är värdelösa (enligt mig)mvh Thomas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
svedalaciklid Postat 15 september 2007 Författare Dela Postat 15 september 2007 dagens påfyllning av vatten gjord Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
svedalaciklid Postat 15 september 2007 Författare Dela Postat 15 september 2007 nä nu bär det av till lomma och akvariegiganten Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
svedalaciklid Postat 15 september 2007 Författare Dela Postat 15 september 2007 ja det blev dyrt idag heheköpte en tunze nanostream 6045 ska tydligen pumpa 4500L/H så förhoppningsvis ett bra inköp.sen ville ju inte sonen följa med hem utan en Doris till hans nemofiskar, så det blev en sån med. Nu håller jag på att koppa in denna långsamt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alofstrand Postat 15 september 2007 Dela Postat 15 september 2007 måste bara fråga vad du fick ge för en tunze på ZG?? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
svedalaciklid Postat 15 september 2007 Författare Dela Postat 15 september 2007 rent för mycket tror jag ,1112 kr Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
svedalaciklid Postat 15 september 2007 Författare Dela Postat 15 september 2007 lite retfullt inte fer butiker har sitt sortiment med priser på nätet så man kunde kört till billigaste stället direkt annars ska man ju behöva åka runt till en massa ställe innan man vet var de är billigast men dessa verkar himla dyra, sugen på lite fraggar till karet men det var ju även det dyrt där Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alofstrand Postat 15 september 2007 Dela Postat 15 september 2007 jag köpte min betydligt billigare på akvarietjänst Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
svedalaciklid Postat 15 september 2007 Författare Dela Postat 15 september 2007 kan jag tänka mig, lät väldigt dyrt där tyckte jag Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
svedalaciklid Postat 18 september 2007 Författare Dela Postat 18 september 2007 Lite bilder från karet: Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.