daniel_i_malmö Postat 18 september 2007 Postat 18 september 2007 Kul att se bilder från ditt kar! Visa gärna nån bild på ehla karet också! Citera
svedalaciklid Postat 18 september 2007 Författare Postat 18 september 2007 hehe det kommer när jag fått skummaren på rätt ställe och pumpar o sånt är dragit på rätt sida, förmodligen blir det till helgen, ska försöka få tag på lite fraggar och mer ls till karet med Citera
svedalaciklid Postat 23 september 2007 Författare Postat 23 september 2007 ja då har skummaren hamnat där den ska vara och pumparna har blivit lite utspridda , kör med skummaren i vänster sida och en eheim pump en bit ifrån som pumpar vatten rakt upp och till höger om skummaren sitter en powerhead 400 nånting och pumpar mot framrutan och i vänster del av karet sitter en tunze nanostream 6045 som pumpar fram, mitten och uppåt mot framrutan så stormar en del där nu hoppas det funkar bra så tills jag skaffat en till nanotream som ska vara istället för powerheaden sedan Citera
svedalaciklid Postat 23 september 2007 Författare Postat 23 september 2007 ska försöka hitta lite mera ls till karet för tyckte det blev väldigt tomt nu när jag fått rumstrerat om i karet. även leta upp lite koraller och fraggar nu, om någon skåning vill hjälpa en annan skåning med detta så e det bara att höra av sig. Citera
metcrue Postat 23 september 2007 Postat 23 september 2007 Dubbla 12000 liters tunze stream med multicontrollen så du kan reglera som du själv vill och korallerna behöver. Sätt dem på varsin sida av akvariet.Läste vist på fel sida, du har ju redan skaffat fler pumpar:). Själv har jag 3st nano i mitt Percula 90, men kommer att skaffa en till så det blir lite stillastående i ena hörnet. Citera
svedalaciklid Postat 25 september 2007 Författare Postat 25 september 2007 nya värden tagna i karet idagFE=0Nitrat=25 fortsätter sjunka =)Nitrit=0DKh=6-7 lite lågtPh=stabilt på 8.3ska snart köpa fler tester så jag kan ta reda på mer, nån tips på måsten? Kommer även köpa hem dubbelbuffert för att höja Kh Citera
Wiking Postat 25 september 2007 Postat 25 september 2007 Mg och Ca blir intressant att mäta också längre fram. Vad jag förstår så har ditt kar bara varit igång några veckor. Kanske finns anledning att inte börja mixtra med en massa tillsattser nu i början. Låt gärna karet 'sätta' sig ett tag - kanske några månader - innan du börjar åtgärda/justera. Citera
svedalaciklid Postat 25 september 2007 Författare Postat 25 september 2007 beror lite på vad man menar med igång då karet var igång när jag hämtade det med fisk,ls och allt i, jag tömde och tog med ca 200 liter av det beg vattnet hem och fyllde om karet sakta till 300 liter igen som det var där och sen låtet karet köra , tagit vattenprover och fyllt på det avdunstade med sötvatten. Citera
Wiking Postat 25 september 2007 Postat 25 september 2007 Ok, jag är med, trodde det var helt nystartat. Citera
svedalaciklid Postat 25 september 2007 Författare Postat 25 september 2007 dock köpte en nano tunze på 4500 l/h för att få bättre cirkulation i karet och den sitter numera i, verkar som anemonerna gillade mer fart i vattnet då de blir större och större.Vet att jag har för lite ls i karet och ska skaffa men läst mycket om karantän här så man blir lite skepsis, men de flesta större affärer har väl även ls i karantän Citera
Wiking Postat 25 september 2007 Postat 25 september 2007 Vet att jag har för lite ls i karet och ska skaffa men läst mycket om karantän här så man blir lite skepsis, men de flesta större affärer har väl även ls i karantänJag skulle bli förvånad om affärerna håller ls i karantän. Citera
svedalaciklid Postat 25 september 2007 Författare Postat 25 september 2007 Som ni ser lite tomt ännu men , lite mer då och då så till slut blir det väl bra Citera
Wiking Postat 25 september 2007 Postat 25 september 2007 Japp, ytterligare 20 kilo LS skulle göra sig bra. Citera
svedalaciklid Postat 25 september 2007 Författare Postat 25 september 2007 okej då blir det till att själva hålla karantän då, får snart hem min andra ramp till detta karet med då jag lagat denna. det är 2*39w t5den som sitter nu är en vanlig 2*36 t8 ramp , blir till att köra med båda Citera
svedalaciklid Postat 25 september 2007 Författare Postat 25 september 2007 ja precis min tanke 20 kg till ca , hittade en här som hade beg ls men hörde inte av sig igen så om du ser detta med så hör av dig Citera
alofstrand Postat 26 september 2007 Postat 26 september 2007 tror inte att någon affär kör med karantän av saltvatten... vissa butiker medicinerar och vissa öser bara i fiskarna mm i karen direkt. Citera
Jaken Postat 26 september 2007 Postat 26 september 2007 tror inte att någon affär kör med karantän av saltvatten... vissa butiker medicinerar och vissa öser bara i fiskarna mm i karen direkt."Tror det gär man på första bänk i kyrkan", som min morfar alltid brukade säga.Min lokala handlare håller fisken i karrantän. Om din handlare inte gör det så är det bara att beklaga. Citera
daniel_i_malmö Postat 26 september 2007 Postat 26 september 2007 ja precis min tanke 20 kg till ca , hittade en här som hade beg ls men hörde inte av sig igen så om du ser detta med så hör av digEtt tips till dig som skåning, jag har köpt levande sten i Köpenhamn, på planteimporten och på akvarieudstyr.dk. Inte lika billigt som begagnad men billigare än affärerna på den här sidan sundet.Planteimporten var klart billigast, men kanske inte lika fin sten som hos akvarieudstyr.Broavgiften kostar naturligtvis en del och äter upp en del av förtjänsten om man åker ensam. Jag köpte mina på en av Malmö Akvarieförenings Köpenhamnsturer så föreningen sponsrade min reskostnad... I vart fall kan åtminstone akvarieudstyr vara väl värt ett besök för saltvattensakvaristen. Enligt förstasidan på deras sajt verkar de ha fått in en del spännade saltsändningar den senaste tiden. Citera
havre Postat 26 september 2007 Postat 26 september 2007 "Tror det gär man på första bänk i kyrkan", som min morfar alltid brukade säga.Min lokala handlare håller fisken i karrantän. Om din handlare inte gör det så är det bara att beklaga.Antar att det är leasing? Alla handlare jag känner till har sina saltvattensfiskar i karantän. Citera
Jaken Postat 26 september 2007 Postat 26 september 2007 Antar att det är leasing? Nja, riktigt så lokal handlare syftade jag inte på.Det var Triton jag menade, de kör sina fiskar i karrantän. Citera
svedalaciklid Postat 3 oktober 2007 Författare Postat 3 oktober 2007 Lite fler bilder och som vanligt får ni gärna skriva om ni kan namnet på något Citera
alofstrand Postat 3 oktober 2007 Postat 3 oktober 2007 det gröna på bilden till höger där nere ser ut att vara claviara virdis, sprider sig snabbt så håll koll på hur det växer.. är enkel att fragga dessutom Citera
Vargklo Postat 3 oktober 2007 Postat 3 oktober 2007 Att första bilden är clownfisk anade du nog. Bild 2 och 3 är vanliga skivanemoner, ser det ut som. Citera
svedalaciklid Postat 3 oktober 2007 Författare Postat 3 oktober 2007 shit vad sugen man är på att skaffa ett jättekar när man suttit och tittat på era stora kar härköra sump och slippa tekniken i själva karet , nästan så man funderar på att sälja ut ciklidodlingen för att finansiera ett jättesaltkar.Men lugnar mig självklart tills jag sett att jag klarar sköta 325 saltkaret först ordentligt.Men klart sugen på bygge, älskar stå o mecka Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.