Gå till innehåll

Svedalaciklids första Saltkar


svedalaciklid

Rekommenderade inlägg

  • Svar 138
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

ja då har skummaren hamnat där den ska vara och pumparna har blivit lite utspridda , kör med skummaren i vänster sida och en eheim pump en bit ifrån som pumpar vatten rakt upp och till höger om skummaren sitter en powerhead 400 nånting och pumpar mot framrutan och i vänster del av karet sitter en tunze nanostream 6045 som pumpar fram, mitten och uppåt mot framrutan så stormar en del där nu hoppas det funkar bra så tills jag skaffat en till nanotream som ska vara istället för powerheaden sedan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dubbla 12000 liters tunze stream med multicontrollen så du kan reglera som du själv vill och korallerna behöver. Sätt dem på varsin sida av akvariet.

Läste vist på fel sida, du har ju redan skaffat fler pumpar:). Själv har jag 3st nano i mitt Percula 90, men kommer att skaffa en till så det blir lite stillastående i ena hörnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mg och Ca blir intressant att mäta också längre fram. Vad jag förstår så har ditt kar bara varit igång några veckor. Kanske finns anledning att inte börja mixtra med en massa tillsattser nu i början. Låt gärna karet 'sätta' sig ett tag - kanske några månader - innan du börjar åtgärda/justera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

beror lite på vad man menar med igång då karet var igång när jag hämtade det med fisk,ls och allt i, jag tömde och tog med ca 200 liter av det beg vattnet hem och fyllde om karet sakta till 300 liter igen som det var där och sen låtet karet köra , tagit vattenprover och fyllt på det avdunstade med sötvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dock köpte en nano tunze på 4500 l/h för att få bättre cirkulation i karet och den sitter numera i, verkar som anemonerna gillade mer fart i vattnet då de blir större och större.

Vet att jag har för lite ls i karet och ska skaffa men läst mycket om karantän här så man blir lite skepsis, men de flesta större affärer har väl även ls i karantän

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror inte att någon affär kör med karantän av saltvatten... vissa butiker medicinerar och vissa öser bara i fiskarna mm i karen direkt.

"Tror det gär man på första bänk i kyrkan", som min morfar alltid brukade säga.

Min lokala handlare håller fisken i karrantän. Om din handlare inte gör det så är det bara att beklaga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja precis min tanke 20 kg till ca , hittade en här som hade beg ls men hörde inte av sig igen så om du ser detta med så hör av dig

Ett tips till dig som skåning, jag har köpt levande sten i Köpenhamn, på planteimporten och på akvarieudstyr.dk. Inte lika billigt som begagnad men billigare än affärerna på den här sidan sundet.

Planteimporten var klart billigast, men kanske inte lika fin sten som hos akvarieudstyr.

Broavgiften kostar naturligtvis en del och äter upp en del av förtjänsten om man åker ensam. Jag köpte mina på en av Malmö Akvarieförenings Köpenhamnsturer så föreningen sponsrade min reskostnad...

I vart fall kan åtminstone akvarieudstyr vara väl värt ett besök för saltvattensakvaristen. Enligt förstasidan på deras sajt verkar de ha fått in en del spännade saltsändningar den senaste tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Tror det gär man på första bänk i kyrkan", som min morfar alltid brukade säga.

Min lokala handlare håller fisken i karrantän. Om din handlare inte gör det så är det bara att beklaga.

Antar att det är leasing? ;)

Alla handlare jag känner till har sina saltvattensfiskar i karantän.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

shit vad sugen man är på att skaffa ett jättekar när man suttit och tittat på era stora kar här

köra sump och slippa tekniken i själva karet , nästan så man funderar på att sälja ut ciklidodlingen för att finansiera ett jättesaltkar.

Men lugnar mig självklart tills jag sett att jag klarar sköta 325 saltkaret först ordentligt.

Men klart sugen på bygge, älskar stå o mecka

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...