Gå till innehåll

utbyggnad med lite kunnande


berrasburkar

Rekommenderade inlägg

köpte för ca 2månader sedan ett 200l saltkar med ca 18kg ls.

satte igång det och köpte till 16 kg ls.

beställde några anemoner och 2sallykrabbor, 1 pilkrabba, några sniglar, en sjöhare vilken dog.

lite vill ha mer:)

så köpte sen ett 540l med 62kg ls och 18kg väl inkörd blandat hålsten och lavasten.

fick i det köpet med en rejäl skummare och massa pumpar.

även 3st fiskar medföljde, 2st gula kirurger och 1st blå tryckare. och en svart ormsjöstjärna.

fiskarna åkte direkt i 200l karet.

nu har 540 stått med 300l vatten och 62kg ls sammt dom där 18 kilona väl inkörda lavastenen och hålstenen, i ca 1 vecka.

min första fråga är när törs jag pumpa över vattnet från 200l karet och flytta över allt till 540?

min andra fråga är ang sump.'

mitt 200l är tänkt som sump, och är tacksam för tipps på utföranden.

tanken var ju att borra hål i 540liters karet men fick ingen glasmästare att ta på sig jobbet med garanti, så karet är oborrat.

funderar på ställa sumpen så vatten nivåerna är samma i 540 och 200 och nyttja slangnings prinsipen med 2st 2tums rör och sen ha en pump som skickar vattnet till 2oo liters karet.

kom gärna med tipps och kritik.

hur mycket ls ska jag sätta i sumpen?

jag har även köpt ett ytterfilter som pumpar ca 1000l/h och en eheim ytavrinning.

vilket kar ska jag sätta returvattnet?

i övrigt så har jag 2st powerhead pumpar som pumpar 3800l/h

3st andra mindre powerhead 2st ca 1500l/h och 1st 2500l/h

2st dubbla lysrörs armaturer med 1blått rör? 1 lila rör? 2st som vanliga tror jag.

hur ska jag lägga upp belysningen?

dag / natt belysning osv

att till lägga är att 540 är inbyggt i väggen och sump pumpar kommer inte synas.

har obegränsatt med plats där bak.

har säkert glömmt skriva in massa annat jag undrar över. klarar inte sitta vid datorn speciellt länge åt gången.så jag får kompletera eftersom.

tacksam över alla tips/kritik/hjälp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det här med överinningsbox är nog ingen dum ide, har lite lexanplast liggandes och även glasrutor från gammla terrarier så något ska man ju kunna snickra ihop.såg en artikel här på guiden som Martin Palmqvist skrivit. var riktigt tydlig och lättförstådd. blir nog att utgå från hans skiss.

ang lavasten så vet jag inte om det varken bra eller dåligt. vet att lava stenarna varit i akvariet i minst 2års tid. så man kan ju tycka att om dom avger gift så ska det vara i minsta laget nu.

ska nog starta en tråd ang lavasten.

har beställt djur idag:)'

blev:

salarias fasciatus 2st

stenogobiops nematodes

stjärn murena

strombus giberulus 3st

ecsenius bicolor

nerita sniglar 10st

enoplometapus debelius

colobocentratus atratus 2st

heteractis magnifica

2st putsar räkor som äter glas rosor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lavastenen e som sagt ett diskuterat ämne tidigare...Jag vet inte själv, men det sägs att dom kan läcka metaller o dyl.

Vad gäller fiskvalet...en muräna skräpar ner så se till o skumma ordentligt. Den äter även småfisk men det vet du förståss redan.

Sen, vad gäller salarias fasciatus så e den svår om du inte har mycket alger. Det e sällsynt att dom tar annat foder, dom flesta brukar svälta ihjäl efter ett tag. Min gjorde det ganska omgående efter jag introducerade snäckor.

Fundera extra om du kan föda 2, eller ens 1....tror inte det!

Håll dej till bicolorn en riktigt trevlig firre, min tar torrfoder mm mm plus att den går o betar med kirurgerna. Roligt inslag, speciellt när den backar in i sin favorithåla på stenen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

alger har jag gott om, dom flesta syns inte så bra på bilden men tro mig dom finns; ang anemoner så har det funkat bra hitils, matar dom ca 1 gång varranan vecka. har 2st florida anemoner, 1st sand anemon, 1st kort tentaklig magnifica (tror jag den hette) och massor (ca 15) skiv anemoner som växer överallt på stenarna.

ang muränan så tror jag den går bra att ha ifall man matar den med jämna mellanrum.

kan inte mer än hoppas att 540 räcker för att fiskarna ska hålla samms.

tack till er alla och kom gärna med mer åsikter. jag tar defenitivt åt mig.och uppskattar verkligen kritiken. utan den så lär man sig inget. har som ingen mentor så all kritik är bra kritik.

nästa gång jag ska inhandla så kommer jag fråga här innan beställningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

som sagt lavasten kan vara lite osäkert då den kan inehålla metall som fäller ut i saltvatten kan gå men kan lika gärna inte funka.

Anemon är inget för akvarium å framföralt inte till nybörjar kar tyvär .

och som ovan nämda att din muräna kommer nog att sätta i sig både räkor och små fisk tyvär å ta det lungt med att belasta karet för fort den kan ge väldiga bakslag.

Dina kirurger ser lite bleka ut på bilden är dom alltid det eller är det bara på bilden ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bilden togs samma dag som flytten var gjord. så dom haft det lite stökigt, först flytta från 540 till en helt ny miljö på 200l, efter en tid där flytt igen, tibaks ti 540.

det är nog både och. men dom är gulare nu iallafall.

dom ser då ut att trivas.

ang lavastenen så har det funkat med tidigare ägare som haft det i flera år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...