Gå till innehåll

Keramiken först eller sist i filtret?


defdac

Rekommenderade inlägg

Hej alla, jag är inte saltvattensakvarist men jag ställer den här frågan här för det känns som det finns mest insatta människor här som kan förklara följande:

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/bluextreme-1100-p-5587?osCsid=168a8cdaa4075ecedf07cbc6b0b55bec

Man ser lite olika placering av keramiken hos olika tillverkare.

Jag skulle vilja få höra lite teori om var man bör placera den högporösa biodelen. I filmen ovan tycker dom tydligen att man ska göra grov och finfiltrering först innan man exponerar vattnet för keramiken.

Jag tycker däremot det känns mest logiskt att exponera keramiken mot så mycket DOC och POC man kan i syfte att ge bakterierna så mycket organiskt material som möjligt att processa så dom har en garanterad kolkälla (fast dom kanske bara använder bikarbonat?). Varför bör man inte göra så? Risk för anearoba zoner i keramiken? Uppkommer inte dom ändå?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla, jag är inte saltvattensakvarist men jag ställer den här frågan här för det känns som det finns mest insatta människor här som kan förklara följande:

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/bluextreme-1100-p-5587?osCsid=168a8cdaa4075ecedf07cbc6b0b55bec

Man ser lite olika placering av keramiken hos olika tillverkare.

Jag skulle vilja få höra lite teori om var man bör placera den högporösa biodelen. I filmen ovan tycker dom tydligen att man ska göra grov och finfiltrering först innan man exponerar vattnet för keramiken.

Jag tycker däremot det känns mest logiskt att exponera keramiken mot så mycket DOC och POC man kan i syfte att ge bakterierna så mycket organiskt material som möjligt att processa så dom har en garanterad kolkälla (fast dom kanske bara använder bikarbonat?). Varför bör man inte göra så? Risk för anearoba zoner i keramiken? Uppkommer inte dom ändå?

Jag skulle absolut lägga ett mekaniskt filter innan keramiken. De senare är ju ett biofilter, med i huvudsak aerob miljö, o även om du filtrerat bort de större organiska partiklarna med filtervadd, så kommer ju de oorganiska partiklarna ammonium, ammoniak och nitrit, "slinka" igenom o ge "näring" åt bakterierna i keramiken. De organiska partiklarna får skummaren o de mekaniska filtren ta hand om, samt i viss mån mineraliseringen(omvandlingen av organiskt avfall till oorganiskt avfall, dvs reducering av proteiner, aminosyror, urinsyra, urea till NH4), i själva akvariets sten o bottenmaterial.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...