Gå till innehåll

lämpligt kärl för ballingvätskor?


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Nu skall jag ställa antagligen världens dummaste o mest asteniska och fråga: Vid förvaring av ballingvätskor som man blandar själv, så har ju många plastdunkar/burkar för detta ändamål. jag har 3 st utomordentligt lämpade glasburkar, på 3 liter vardera. Visst är glas så inert de kan bli?? dvs de finns väl ingen risk att glaset reagerar med salterna etc. Med andra ord..finns de nån som helst risk att lösningen ändrar karaktär, reagerar med kärlet om de är av glas...är plast bättre?..eller spelar de ingen roll?. (frågan låter som den va ställd av kurt olsson....:))

Hmm...jag är väl rätt säker på att glas är de bästa man kan ha, då alla möjliga livsfarliga kemikalier alltid förvaras i glas...men tacksam någras synpunkter så jag inte gör nån tabbe.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas om du någon gång har stött på hemmkört som ofta levereras i plast dunk med röd eller svart skruvkork så e det en dunk som håller för balling i många år,säljs ofta på vin butiker, 5 liters för ca 20 kr.Patrik

Jo..plastvarianten verkar beprövad...men jag vill inte ha så stora behållare o jag hittade 3 glasburkar på 3 liter med glaslock (ej metall), som jag gärna vill använda. Ballingsalterna är ju inte drirekt frätande precis...visst måste de funka??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja - bland annat kraftiga baser och kiselsyror reagerar med glas. Plaster är ofta väldigt tåliga.

Kolla att locken inte är av plastad plåt (som kan skadas så att plåten börjar oxidera) - de bör vara i glas eller plast.

locket är av rent glas, men en gummitätning om man så vill...o ballingsalterna är väl väldigt "snälla"...jag vill vara säker på att de inte sker nåt jonutbyte...de borde väl va säkert..???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jupp, det blir riktigt varmt, när jag blandade i 5 liters plastdunkar så blev dunkarna mjuka och så varma att man inte uppskattade att ta i dem direkt.

Tror du verkligen de spricker..?Ett vanligt dricksglas tål ju utan vidare 70-80 grader...o detta är såna där inläggningsburkar med klart o tjockt glas. (Bengt H säger att glas inte avger nåt till saltblandningen)...Om de är så man precis inte kan ta i burken brukar de va ca 65 gr. Burkarna är nämligen så otroligt bra beträffande form, volym etc, så om jag bara är säker på att de inte avger nåt till vattnet så vill jag helst behålla dom. Borde inte plast, om den mjuknar av värmen, lättare kunna avge ämnen än glas...??? kanske nån kemist som vet??? Nåväl...jag skall sluta tjata om de här...får kanske testa mej fram..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...