Gå till innehåll

Nu är det igång! (90l)


Svan

Rekommenderade inlägg

Nu har vi blivit saltvattensakvarister! (?)

Så vi tänkte att vi startar en egen tråd där vi kan lägga upp bilder och få svar på dom tusentals frågor som dyker upp. =)

Har varit igång i två veckor, 90 liters kar har fyllts med 20-25 kilo sten.

Teknik:

Belysning: 4x24w T5

Cirkulation: 1 st karalia 1500l/h + Aquael Fan-2 400 l/h

Skummare: Rio nano skimmer

Nån sorts doppvärmare.

Levande:

En stor (2-3 cm) krabba med röda ögon. Han får vara kvar tills han gör nåt dumt.

En massa stomella

Ännu mer rörmaskar

Levande som kommer:

En eller två Clowner

Goby eller nån blennus

Sen kommer det säkert hamna en massa impulsköp där oxå. =)

bilder:

post-3278-14468914423665_thumb.jpg

post-3278-14468914423763_thumb.jpg

post-3278-14468914423853_thumb.jpg

post-3278-14468914423973_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stomella, är det kollonianemoner?

Om du inte har ytavrinning, vilket det inte ser ut som du har, så kan du rikta en pump upp mot ytan. Den piskar sönder ytan och ni slipper "dammet" som lägger sej där.

Sen ser det riktigt mysigt ut, mycke ljus ger varitet i val av korall. Snygg inredning måste ju tilläggas, då dom flesta, inklusive mej själv, staplar all sten mot bakrutan.

Två clowner e ju ett måste, sen kan jag rekommendera en dvärgkejsare om ni vill ha nåt ögongodis. Fast dom kan nopsa på en del koraller.

Vad har ni planerat i korallväg?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stomella är snäckor, som den som är på bild nummer tre, som sniglar med jättesmå skal.

Med fiskarna kommer det nog bli impulsköp när man väl står i affären... =)

Vi tar gärna emot förslag på koraller och andra lägredjur som kan vara lämpliga för en nybörjare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till SG och en underbar hobby:)

Om det bara har varit igång ett par veckor så är mitt råd att bara ta det lugnt och låta akvariet "köra in" sig och då avvakta med fisk och koraller och även ta det försiktigt med ljuset tills värdena stabiliserat sig, vad har du för vattenvärden?

Sen kan man ju alltids börja med tex ormstjärna,eremiter,putsarräkor och inom korallväg så är tex skivanemoner,sarcophyton, sinularia tåliga och bra nybörjarkoraller men det kan säkert den du hanlar hos hjälpa dig med tips och råd.

ett par ocellaris clowner är enligt mig superfina och en jättebra första fisk.

mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har vi blivit saltvattensakvarister! (?)

Så vi tänkte att vi startar en egen tråd där vi kan lägga upp bilder och få svar på dom tusentals frågor som dyker upp. =)

Har varit igång i två veckor, 90 liters kar har fyllts med 20-25 kilo sten.

Teknik:

Belysning: 4x24w T5

Cirkulation: 1 st karalia 1500l/h + Aquael Fan-2 400 l/h

Skummare: Rio nano skimmer

Nån sorts doppvärmare.

Levande:

En stor (2-3 cm) krabba med röda ögon. Han får vara kvar tills han gör nåt dumt.

En massa stomella

Ännu mer rörmaskar

Levande som kommer:

En eller två Clowner

Goby eller nån blennus

Sen kommer det säkert hamna en massa impulsköp där oxå. =)

bilder:

Gillar ditt upplägg av stenen!!kanske gör nåt liknande med fria bakruta...får mitt nya akvarium nästa vecka så de är trevligt med andras upplägg som inspirationskälla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gokväll!

Ljuset ligger bara på 5 timmar om dagen nu...ökar en timme i veckan...

Självklart kommer akvariet få gå iaf ett par veckor till tills det har bra värden...

Jag menar, älgjakten har börjat så på onsdag drar man ju tillbaka till norrland =)

Undrar en sak bara....klockan är halv tolv en lördag, flickan och jag har käkat älgfilé och delat på en flaska rött... Ändå sitter vi framför datorn inne på SG eller framför akvariet med en ficklampa och tittar på allt som rör sig...

Men jag antar att det är så det kommer vara =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gokväll!

Ljuset ligger bara på 5 timmar om dagen nu...ökar en timme i veckan...

Självklart kommer akvariet få gå iaf ett par veckor till tills det har bra värden...

Jag menar, älgjakten har börjat så på onsdag drar man ju tillbaka till norrland =)

Undrar en sak bara....klockan är halv tolv en lördag, flickan och jag har käkat älgfilé och delat på en flaska rött... Ändå sitter vi framför datorn inne på SG eller framför akvariet med en ficklampa och tittar på allt som rör sig...

Men jag antar att det är så det kommer vara =)

Som du skrev är ni med språng att bli saltvattensakvarister! Tror det är bra at ni har intresset båda 2. Jag tycker att ni har fått till revet mycket tjusigt och jag gillar när fisken kan siimma "bakom" revet.

Jag tycker att ni ska passa er för impulsköpen för de blir sällan bra. De flesta gör dem men man bör vara hyfsatpåläst innan man hamnar där. Jag tycker ni ska skaffa er en bra bok med fiskar som ni kan ta med till affären och då är denna ett bra exempel. https://www.saltvattensguiden.se/produktguide/showproduct.php?product=104&cat=3 Finns säkert många bra!

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack!

Fiskar ligger ju några veckor framåt iaf så vi får se vad det blir.

Glömde fråga om det var nån som visste vad det var för nåt på bild nummer 4?

så att det inte är nån glasros eller liknande...

tack på förhand.

Daniel och Åsa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hallå!

Har gått ett tag nu och nu har vi införskaffat oss lite turbosnäckor och ermetier för att hålla algerna i schack.

Dock så har vi ett litet mysterium...ett mordfall kan man faktiskt säga...

två av våra turbosniglar har dött...

Jag har läst att dom kan göra det och att det inte är nåt ovanligt...här är tiden från att snigeln har "glidit" omkring tills att skalet varit helt tomt varit max 3-4 timmar...

Våra misstankar riktas mot krabban med dom röda ögonen för inte borde väl eremiter ge sig på snäckor som är 3 gånger så stora?

Nån som har råkat ut får en glups krabba tidigare?

Ska man ta honom nu eller ska man kanske vänta tills han står med klorna i syltburken?

Tack på förhand

/Daniel och Åsa

Tack på förhand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Krabbor har jag ingen erfarenhet av men eremiter kan vara några elaka rackare, jag har en i mitt kar som var på alla sniglar å försökte att ta deras snäcka fasten dem var mycket större än honom, men det löste jag genom att lägga i några tomma snäckskal i olika storlekar som den kan byta imellan,så nu för tiden så låter han dem vara (vad jag kan se;)

lägre djur kan också vara känsliga vid inkoppningen så därför ska man ta god tid på sig med att vänja in dem.

vissa sniglar har även en viss tendens att välta omkull och inte kunna vända sig rätt igen och då dör dem märkligt nog, dem blir ju då även lättåtkommliga byten för nån annan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...