Gå till innehåll

Clowner och cirkulation


Trilobite

Rekommenderade inlägg

Nybörjarfråga igen som vanligt!

Har som sagt slängt i ett par små standardclowner (occellaris). De dök rätt in i Euphyllan och hängde runt den ett par timmar. Provde att mata, men de var rätt ointresserade (stängde av cirkulationen under matning).

Efter att ha varit i karet ett par timmar delade de på sig och sökte sig ut på sidorna, nu har de hängt tillsammans vid ytavrinningen i hörnet bakom mitt rev sedan i går vid middagstid. Provade med lite morgonmat, men de ville inte ha. För att de inte skall gå hungriga längre än nödvändigt undrar jag bara om de är känsliga för cirkulation (Euphyllan står i medelstark ström).

Trevligt vore det ju om de höll sig framme förstås. Är de för lite med två småclowner tro? Vill de vara i större grupp när de är små?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet av clowner är att de föredrar att stå i något hörn, gärna där det finns pump, värmare eller liknande. Mina sover tom i ett hörn med huvudena neråt.

När man haft dem några veckor ger de sig ut på längre och längre avstånd i karet men återvänder genast till favorit stället om de blir störda av något.

Deras beteende avviker en hel del från andra fiskar vi brukar ha, dvs de ger sig inte ut och in i grottor eller plockar alger från ls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cirkulationen är säkert inget problem, jag stänger aldrig av mina pumpar när jag matar. Mina clowner brukar också hänga på samma ställe. På natten håller de sig nära ytan i ett hörn.

Vad matar du med? Fryst artemia brukar gå ner utan problem.

mvh Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har testat att stänga av cirkulationspumparna (kvar gick returpump, UV-pump och en 1000L streamer, totalt på 4000 L, riktade längs med bakvägg och höger vägg).

Clownerna ändrade beteende direkt, tog mat och började simma ute i öppna vattnet, tittade in i Euphyllian etc. Även putsarräkorna tog en promenad på åsen (de hade tidigare endast suttit bakom högra delen av revet eller upp och ned under Sarcophytonen). Fast det kan ju bero på att det fanns mat att hämta.

Problemet är att ingen cirkulation nådde mitten av karet - jag har testat att köra den ena eller andra cirkulationspumpen så att jag skall få rörelse i vattnet, men då smiter clownerna in i det lugna hörnet aldeles under ytavrinningen igen.

Hur lite cirkulation har folk i sina kar egentligen?! Det känns jäkligt knäppt eftersom jag inte har så extrem cirkulation i fronten på karet (2 st koralia-4 riktade mot varandra på vardera 4700 L).

Jag har svårt att rikta pumparna så att det blir mindre strömt i karet, vilket jag inte heller tycker borde behövas. Här ser man väl ungefär hur det är uppbyggt, längst ned på sidan. Euphyllian sitter under Sinularian.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De kanske känner av någon läckström från pumparna som irriterar dem
Menar du elektricitet eller att pumparna sprutar vid sidan av huvudstrålen?
Har du någon annan pump liggandes som du bara kan doppa ner i karet och testköra en kort stund för att se om det är så?
Nix! Jag är ju nybörjare med bara ett set grejjer!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte på elektricitet, men det fixade sig tydligen. :)

Skaffa gärna en liten pump som du kan ha till städning i karet, bra att ha när man rensar ut skit mellan stenen. Smutsen kommer ut i vattnet och det är lättare att få ut det via filter och skummare. Testa at lägga en bit bomullsvadd där vattnet rinner över kammen ner till skummaren, så ska du se så mycket smuts som fastnar där. En tanke är också att köra dena metoden i filterfacken bak i karet om du når, då kommer mycket av det som annars bara samlas där fram och kan alltså rensas ur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...