Gå till innehåll

Vad skulle du kunna betala för en fisk?


aerie

Hur mkt skulle du som mest kunna betala för en fisk?  

60 användare har röstat

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Rekommenderade inlägg

Med tanke på tråden om ovanliga fiskar så hade det varit kul att se vad folk kan tänka sig att betala för fiskarna. Det kanske även kan ge lite underlag för handlare att basera sina inköp på och kanske komma ifrån det vanliga sortimentet där 90% av fiskarna är standardfiskarna för under 400kr? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror väl lite på vad det är för en fisk, hur stor den är och hur pass lätt den skall vara att hålla i ett vanligt akvarium. En extremt ovanlig fisk som är i stort sett garanterat att dö pga att man inte kan mata den på rätt sätt hade jag inte betalat något för, medans en fisk som kanske har stor överlevnadspotential skulle få en chans, men inte till vilka priser som helst. Som sagt, svårt att säga, men min gräns ligger nog på 5-600 oavsett vad det rör sig om för fisk.

Gav 375kr för en C. Loriculus en gång, det tyckte jag var lagom. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag röstade för 600 kr. Kilopriset stiger ganska högt ändå. Förstår att man är färdig att betala mycket mer om man hittar just den fisken som man har drömt om, men jag måste säga att för mig det skulle vara surt att förlora en jätte dyr fisk. Ibland är det bara så att (fast man bjuder den bästa omgivningen och vård som bara går att ge) någonting går snett. Om man jämför en fisk till teknik så finns det många gånger reservdelar, men hur hittar man reservdelar för sin kära fisk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror väl lite på vilken teknik vi har i karen, Jakob. :)

Självklart, jag är i och för sig inte en av dom med dyr lyxteknik, men kunde jag välja mellan att lägga pengar på teknik eller fisk så skulle jag välja fisk.

Håll i hatten för nu ska jag säga något riktigt provocerande...

Det är BRA att vildfångad fisk rent generellt är dyr. Jag är emot låga priser.

Då värdesätter vi akvarister det vi köper mer och läser på och tänker en extra gång innan vi köper. En positiv spinoffeffekt på höga fiskpriser är att fler kommer vilja odla och kanske erbjudas de ekonomiska möjligheterna att få odlingen lönsam. Kanske blir det till och med som i ciklidhobbyn till slut. I stort sett all fisk är odlad där, och mycket av den lokalt här i Sverige. Då sjunker priserna till en lagom nivå och vill man köpa vildfångat för att få in lite färska gener får man ta fram stora plånboken. Sedan så kan ju säkert alla se det positiva ur miljösynpunkt med lokalt odlad fisk.

Höj priserna NU!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade inte haft något större emot en prishöjning heller om jag trott att det resulterat i ett utvecklande av fiskerinäringen med avseende på hållbar utveckling. Känns dock svårt att tro att det kommer vara det första ledet som tjänar något på en eventuell prishöjning... dock tror jag säkert handlarna här i Sverige inte har något emot att höja priserna,mer vinstmarginal har väl ingen dött av :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle inte tveka en sekund att betala över 3000 för en fisk om jag verkligen letat och planerat att ha en sådan. Sättar man priset för fisk i relation till vad vi lägger ut på teknik och tillbehör så är det hur som helst en struntsumma.

Håller helt med, om man köper teknik och prylar för 20-30.000 varför inte lägga ut någon eller några tusen på de tänkta invånarna. För mig är dock 1000:- taket i dagsläget, pga att min budget är begränsad till 500-1500:-/mån på min hobby (har satt gränsen själv).

Det jobbigaste med fiskar som är dyra är ifall dom skulle dö strax efter att man köpt en. Tänk att man köpt en firre för 2500:- och firren dör. Det är som att förlora ett helt stim Palett-kirurger. Aaaaaaaaa!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart, jag är i och för sig inte en av dom med dyr lyxteknik, men kunde jag välja mellan att lägga pengar på teknik eller fisk så skulle jag välja fisk.

Håll i hatten för nu ska jag säga något riktigt provocerande...

Det är BRA att vildfångad fisk rent generellt är dyr. Jag är emot låga priser.

Då värdesätter vi akvarister det vi köper mer och läser på och tänker en extra gång innan vi köper. En positiv spinoffeffekt på höga fiskpriser är att fler kommer vilja odla och kanske erbjudas de ekonomiska möjligheterna att få odlingen lönsam. Kanske blir det till och med som i ciklidhobbyn till slut. I stort sett all fisk är odlad där, och mycket av den lokalt här i Sverige. Då sjunker priserna till en lagom nivå och vill man köpa vildfångat för att få in lite färska gener får man ta fram stora plånboken. Sedan så kan ju säkert alla se det positiva ur miljösynpunkt med lokalt odlad fisk.

Höj priserna NU!

det är väl bara att be handlarna höja lite,hjälper säkert mot utfiskning:skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gäller frågan styckepriset på en fisk till ett akvarium som man redan har igång just nu, eller gäller frågan även för en fisk till ett akvarium man kanske eller kanske inte skaffar i framtiden? Om man t.ex. är sugen på att starta ett hajakvarium är priserna på många arter mycket höga, men eftersom dessa fiskar blir fokuspunkten för akvariet är det befogat att lägga ut mer per styck för fiskarna, än om man köper en fisk som blir "en i mängden" i ett normalt sällskapskorallrevsakvarium av medelvolym där helheten med koraller och diverse olika fiskar tillsammans betonas.

Vidareutvecklingar av frågan skulle även kunna vara vad man som mest skulle kunna betala för ett etablerat lekpar av hög kvalitet, eller för ett helt stim av en art, eller totalt för alla fiskarna till ett akvarium av en bestämd volym, eller procentuellt kostnadsmässigt i förhållande till akvarium med utrustning, eller procentuellt till driftskostnader per tidsenhet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...