Andreas84 Postat 18 september 2007 Dela Postat 18 september 2007 Har suttit och sökt runt lite här på forumet, men ja hittar inte riktigt vad ja vill ha reda på.Ja undrar hur lång tid ungefär de brukar ta innan de börjar krypa i stenarna?Mina stenar har lite vita fläckar och en del alger på sig antar att de är bra eller? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Trilobite Postat 18 september 2007 Dela Postat 18 september 2007 De vita fläckarna är döda kalkalger - levande kalkalger är lila (du har säkert lila fläckar också). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
svedalaciklid Postat 18 september 2007 Dela Postat 18 september 2007 tackar trilobite där fick jag svar på vad allt lila på mina ls är men vad är det som är mörkrött på mina ls tro? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Christer T Postat 18 september 2007 Dela Postat 18 september 2007 tackar trilobite där fick jag svar på vad allt lila på mina ls är men vad är det som är mörkrött på mina ls tro?Mörkrött är förmodligen någon alg också. Om du vill se liv så sitt med en liten ficklampa på natten. Se bara till så att ingen ser dig. Kan vara lätt att bli idotförklarad av en icke invigd. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas84 Postat 18 september 2007 Författare Dela Postat 18 september 2007 Tack för svaren..Har suttit och lyst lite nu men ja ser ingenting, förutom en rörmask men den syns bäst när det är tänt.. Visserligen har stenen bara vatt i sen i lördags då ja köpte den. Kanske tar lite tid för dom att "vakna". Hoppas de dyker upp nåt snart, hade varit kul. Ja man får nog akta så ingen ser en när man sitter och spanar Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
berrasburkar Postat 18 september 2007 Dela Postat 18 september 2007 tycker det roligaste med saltvattenskar är att man aldrig vet vad som krupit ut ur stenarna på natten. och att ibland få en glimt av något nytt djur man inte sett tidigare:)jag haft mitt akvarie i nån månad och sitter fortfarande varje natt och glor frenetiskt med olika ficklampor:) studera stenarnas yta nogrant, många djur är så små och smälter in med stenen såpas bra att man lätt missar dom. när du väl lärt dig att hitta dom så kommer du se massor med kryp. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 19 september 2007 Dela Postat 19 september 2007 Levande sten har fått namnet efter vad som finns inuti stenen och inte enbart vad som sitter på ytan. den mesta stenen har bara lite alger på ytan. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas84 Postat 19 september 2007 Författare Dela Postat 19 september 2007 Tack för bra svar.Kan ju vara så enkelt med att djuren som håller sig undan nu kommer fram först när man har skaffat fiskar och börjar mata.. Tycker vad ja läst här på forumet så har folk hittat både det ena och andra, tex små sjöstjärnor krabbor maskar med mera. Ja är ju tyvärr sån me att jag oroar mig för allt med, typ att de ska vara fel osv Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vargklo Postat 19 september 2007 Dela Postat 19 september 2007 Med lite tålamod kommer du säkert att se en del liv. Var försiktig med ljuskäglan från ficklampan bara, och lys bara lite försiktigt då och då, det finns många ljusskygga djur som snabbt dyker in igen. Hur mycket sten har du? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas84 Postat 19 september 2007 Författare Dela Postat 19 september 2007 Hej.Kanske ska skaffa en bättre lampa, lyser just nu me blixten på mobilen för stark kanske..Jag har ca 4,2 kilo sten..Bild finns på https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=18735Mvh Andreas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Trilobite Postat 19 september 2007 Dela Postat 19 september 2007 I går såg jag en krabba som sprang över sanden - jag som trodde jag klarat mig! Det är dock det enda större kryp jag sett hittills, på två månader. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
steken Postat 19 september 2007 Dela Postat 19 september 2007 Jag är helt förbluffad hur Levande Levande sten är.Dom första 2 veckorna såg jag inte så mycket, lite rörmask och en en eller två små kräftdjur men de senaste 2 veckorna har det bara exploderat och nu verkar det som alla små kryp slåss om dominans i akvariet. Allt från maskar till skumma larver i sanden och en explosion av kräftdjur. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas84 Postat 19 september 2007 Författare Dela Postat 19 september 2007 Kul med så mycke liv Då är det nog bara vänta då..bara jag slipper se nån fireworm så är ja lycklig hehe..Mvh Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
berrasburkar Postat 20 september 2007 Dela Postat 20 september 2007 nån som vet ifall det finns såkallade bra fireworms?har några st som luffar runt på nätterna och ibland på dagarna.bla så är det 2st som är ca 20cm som uteslutande håller sig på en sten som jag har en liten mjuk korall på, men dom stör den aldrig, däremot så knaprar dom alger och till min förvåning så har jag sett dom gnaga på den här algen som liknar vindruvor (valonia). hade en matta av dom och där åt firewormsen ganska ofta.dom åt bara den när bollarna inte var så stora. vid mitt akvarie byte pillade jag bort valonia algerna och har fortfarande inte sett att maskarna stört nån av mjuk korallerna trots avsaknaden av valonia alger. utan nu käkar dom vanliga alger. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sunny Postat 20 september 2007 Dela Postat 20 september 2007 Tror de flesta fireworms är bra, de käkar oftast oönskade saker i akvariet som i ditt fall t.ex valonia men de äter även detrius o diverse saker.Har aldrig sett mina fireworms ge sig på några koraller eller önskade djur.. kanske små pods men inte mer än så...Mvh,Sunny Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas84 Postat 20 september 2007 Författare Dela Postat 20 september 2007 Vad ja hört om fireworms är dom bra så länge dom inte blir för många och för stora..Ja vill inte ha dom pga att dom ser inte speciellt trevliga ut, men dom kanske bara kommer fram på nätterna. mvh Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sunny Postat 20 september 2007 Dela Postat 20 september 2007 Nätterna oftast, dom är väldigt skygga jag ser dem själv i princip aldrig om jag inte kikar me lampan på natten.. men de kanske syns mer i ett 37L akvarium.. och varav liv i stenen beror också på så många olika saker som hur den hanterats var den kommer ifrån hur den ser ut osv... Men tro mig det kommer dyka upp fler, hittat vissa saker nåra månader efter att jag startat karet Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.