Postat 18 september 200718 Är Har suttit och sökt runt lite hÀr pÄ forumet, men ja hittar inte riktigt vad ja vill ha reda pÄ.Ja undrar hur lÄng tid ungefÀr de brukar ta innan de börjar krypa i stenarna?Mina stenar har lite vita flÀckar och en del alger pÄ sig antar att de Àr bra eller?
Postat 18 september 200718 Är De vita flÀckarna Àr döda kalkalger - levande kalkalger Àr lila (du har sÀkert lila flÀckar ocksÄ).
Postat 18 september 200718 Är tackar trilobite dÀr fick jag svar pÄ vad allt lila pÄ mina ls Àr men vad Àr det som Àr mörkrött pÄ mina ls tro?
Postat 18 september 200718 Är tackar trilobite dÀr fick jag svar pÄ vad allt lila pÄ mina ls Àr men vad Àr det som Àr mörkrött pÄ mina ls tro?Mörkrött Àr förmodligen nÄgon alg ocksÄ. Om du vill se liv sÄ sitt med en liten ficklampa pÄ natten. Se bara till sÄ att ingen ser dig. Kan vara lÀtt att bli idotförklarad av en icke invigd.
Postat 18 september 200718 Är Författare Tack för svaren..Har suttit och lyst lite nu men ja ser ingenting, förutom en rörmask men den syns bÀst nÀr det Àr tÀnt.. Visserligen har stenen bara vatt i sen i lördags dÄ ja köpte den. Kanske tar lite tid för dom att "vakna". Hoppas de dyker upp nÄt snart, hade varit kul. Ja man fÄr nog akta sÄ ingen ser en nÀr man sitter och spanar
Postat 18 september 200718 Är tycker det roligaste med saltvattenskar Àr att man aldrig vet vad som krupit ut ur stenarna pÄ natten. och att ibland fÄ en glimt av nÄgot nytt djur man inte sett tidigare:)jag haft mitt akvarie i nÄn mÄnad och sitter fortfarande varje natt och glor frenetiskt med olika ficklampor:) studera stenarnas yta nogrant, mÄnga djur Àr sÄ smÄ och smÀlter in med stenen sÄpas bra att man lÀtt missar dom. nÀr du vÀl lÀrt dig att hitta dom sÄ kommer du se massor med kryp.
Postat 19 september 200718 Är Levande sten har fÄtt namnet efter vad som finns inuti stenen och inte enbart vad som sitter pÄ ytan. den mesta stenen har bara lite alger pÄ ytan.
Postat 19 september 200718 Är Författare Tack för bra svar.Kan ju vara sÄ enkelt med att djuren som hÄller sig undan nu kommer fram först nÀr man har skaffat fiskar och börjar mata.. Tycker vad ja lÀst hÀr pÄ forumet sÄ har folk hittat bÄde det ena och andra, tex smÄ sjöstjÀrnor krabbor maskar med mera. Ja Àr ju tyvÀrr sÄn me att jag oroar mig för allt med, typ att de ska vara fel osv
Postat 19 september 200718 Är Med lite tÄlamod kommer du sÀkert att se en del liv. Var försiktig med ljuskÀglan frÄn ficklampan bara, och lys bara lite försiktigt dÄ och dÄ, det finns mÄnga ljusskygga djur som snabbt dyker in igen. Hur mycket sten har du?
Postat 19 september 200718 Är Författare Hej.Kanske ska skaffa en bÀttre lampa, lyser just nu me blixten pÄ mobilen för stark kanske..Jag har ca 4,2 kilo sten..Bild finns pÄ https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=18735Mvh Andreas
Postat 19 september 200718 Är I gÄr sÄg jag en krabba som sprang över sanden - jag som trodde jag klarat mig! Det Àr dock det enda större kryp jag sett hittills, pÄ tvÄ mÄnader.
Postat 19 september 200718 Är Jag Àr helt förbluffad hur Levande Levande sten Àr.Dom första 2 veckorna sÄg jag inte sÄ mycket, lite rörmask och en en eller tvÄ smÄ krÀftdjur men de senaste 2 veckorna har det bara exploderat och nu verkar det som alla smÄ kryp slÄss om dominans i akvariet. Allt frÄn maskar till skumma larver i sanden och en explosion av krÀftdjur.
Postat 19 september 200718 Är Författare Kul med sÄ mycke liv DÄ Àr det nog bara vÀnta dÄ..bara jag slipper se nÄn fireworm sÄ Àr ja lycklig hehe..Mvh
Postat 20 september 200718 Är nÄn som vet ifall det finns sÄkallade bra fireworms?har nÄgra st som luffar runt pÄ nÀtterna och ibland pÄ dagarna.bla sÄ Àr det 2st som Àr ca 20cm som uteslutande hÄller sig pÄ en sten som jag har en liten mjuk korall pÄ, men dom stör den aldrig, dÀremot sÄ knaprar dom alger och till min förvÄning sÄ har jag sett dom gnaga pÄ den hÀr algen som liknar vindruvor (valonia). hade en matta av dom och dÀr Ät firewormsen ganska ofta.dom Ät bara den nÀr bollarna inte var sÄ stora. vid mitt akvarie byte pillade jag bort valonia algerna och har fortfarande inte sett att maskarna stört nÄn av mjuk korallerna trots avsaknaden av valonia alger. utan nu kÀkar dom vanliga alger.
Postat 20 september 200718 Är Tror de flesta fireworms Àr bra, de kÀkar oftast oönskade saker i akvariet som i ditt fall t.ex valonia men de Àter Àven detrius o diverse saker.Har aldrig sett mina fireworms ge sig pÄ nÄgra koraller eller önskade djur.. kanske smÄ pods men inte mer Àn sÄ...Mvh,Sunny
Postat 20 september 200718 Är Författare Vad ja hört om fireworms Àr dom bra sÄ lÀnge dom inte blir för mÄnga och för stora..Ja vill inte ha dom pga att dom ser inte speciellt trevliga ut, men dom kanske bara kommer fram pÄ nÀtterna. mvh
Postat 20 september 200718 Är NÀtterna oftast, dom Àr vÀldigt skygga jag ser dem sjÀlv i princip aldrig om jag inte kikar me lampan pÄ natten.. men de kanske syns mer i ett 37L akvarium.. och varav liv i stenen beror ocksÄ pÄ sÄ mÄnga olika saker som hur den hanterats var den kommer ifrÄn hur den ser ut osv... Men tro mig det kommer dyka upp fler, hittat vissa saker nÄra mÄnader efter att jag startat karet
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.