Gå till innehåll

Levande sten.


Andreas84

Rekommenderade inlägg

tackar trilobite där fick jag svar på vad allt lila på mina ls är men vad är det som är mörkrött på mina ls tro?

Mörkrött är förmodligen någon alg också. Om du vill se liv så sitt med en liten ficklampa på natten. Se bara till så att ingen ser dig. Kan vara lätt att bli idotförklarad av en icke invigd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren..

Har suttit och lyst lite nu men ja ser ingenting, förutom en rörmask men den syns bäst när det är tänt.. Visserligen har stenen bara vatt i sen i lördags då ja köpte den. Kanske tar lite tid för dom att "vakna". Hoppas de dyker upp nåt snart, hade varit kul. Ja man får nog akta så ingen ser en när man sitter och spanar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tycker det roligaste med saltvattenskar är att man aldrig vet vad som krupit ut ur stenarna på natten. och att ibland få en glimt av något nytt djur man inte sett tidigare:)

jag haft mitt akvarie i nån månad och sitter fortfarande varje natt och glor frenetiskt med olika ficklampor:) studera stenarnas yta nogrant, många djur är så små och smälter in med stenen såpas bra att man lätt missar dom. när du väl lärt dig att hitta dom så kommer du se massor med kryp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för bra svar.

Kan ju vara så enkelt med att djuren som håller sig undan nu kommer fram först när man har skaffat fiskar och börjar mata.. Tycker vad ja läst här på forumet så har folk hittat både det ena och andra, tex små sjöstjärnor krabbor maskar med mera. Ja är ju tyvärr sån me att jag oroar mig för allt med, typ att de ska vara fel osv :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är helt förbluffad hur Levande Levande sten är.

Dom första 2 veckorna såg jag inte så mycket, lite rörmask och en en eller två små kräftdjur men de senaste 2 veckorna har det bara exploderat och nu verkar det som alla små kryp slåss om dominans i akvariet. Allt från maskar till skumma larver i sanden och en explosion av kräftdjur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nån som vet ifall det finns såkallade bra fireworms?

har några st som luffar runt på nätterna och ibland på dagarna.

bla så är det 2st som är ca 20cm som uteslutande håller sig på en sten som jag har en liten mjuk korall på, men dom stör den aldrig, däremot så knaprar dom alger och till min förvåning så har jag sett dom gnaga på den här algen som liknar vindruvor (valonia). hade en matta av dom och där åt firewormsen ganska ofta.dom åt bara den när bollarna inte var så stora. vid mitt akvarie byte pillade jag bort valonia algerna och har fortfarande inte sett att maskarna stört nån av mjuk korallerna trots avsaknaden av valonia alger. utan nu käkar dom vanliga alger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror de flesta fireworms är bra, de käkar oftast oönskade saker i akvariet som i ditt fall t.ex valonia men de äter även detrius o diverse saker.

Har aldrig sett mina fireworms ge sig på några koraller eller önskade djur.. kanske små pods men inte mer än så...

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nätterna oftast, dom är väldigt skygga jag ser dem själv i princip aldrig om jag inte kikar me lampan på natten.. men de kanske syns mer i ett 37L akvarium.. och varav liv i stenen beror också på så många olika saker som hur den hanterats var den kommer ifrån hur den ser ut osv...

Men tro mig det kommer dyka upp fler, hittat vissa saker nåra månader efter att jag startat karet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...