Gå till innehåll

Varning, AEFW!! Ni som fått fraggar av mig...


NiXoN

Rekommenderade inlägg

Jag tänkte vara lite ansvarsfull nu när jag åkt på eländet med AEFW, inte kul att medge men de är det enda rätta!

Det har varit några på besök hos mig, dom flesta har inte dock acroporor vad jag vill minnas men ni som varit här bör vara medvetna om att jag fått in skiten.

2 Månader utan acroporor så skall de vara lungt då dom inte klarar sig utan nån värd alltför länge.

Så ni som fått fraggar spola dom, ta inte och chansa på att dom kanske är ok det är viktigare o bli kvitt eländet!!

Ge inte heller bort fraggar av andra koraller under tiden då flatwormsen kan följa med dessa!

Det tog längre för mig att komma till rätt diagnos då jag även hade problem med ljuset som gav liknande symptom...

Jag beklagar verkligen om nån fått in skiten via mig, jag tror dock inte att jag har gett fraggar till nån med acropora kar.

Förhoppningsvis så är de bara jag som blivit drabbad.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja de blir nog att slänga alla acroporor, jag funderade en stund på att medicinera men de känns som ett enormt projekt för ett antal småfraggar.

Lite tveksamt hurvida dom skulle klara av att överleva de hela.

Det kunde ha varit värre om jag lagt ner mer pengar på acroporor, som det är nu så har jag fölorat mest tid och arbete...

så nu får de bli Montin för hela slanten istället.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt att höra!

Råkade ut för samma skit för ett par månader sedan, och jag hade som du mest små fraggar, så jag tog beslutet att ta bort allihop istället för att börja med medicinering.

Ska du skippa acroporor helt nu?

Om inte, vad har du för strategi för att undvika aefw i framtiden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer nog att bli ett karantäns kar samt coral cure dopp för samtliga nykomlingar.

Jag har en liten burk liggande som jag tittat på för de syftet, man kan alldrig vara helt säker när man tar in något även med viss karantän.

Man kommer nog långt redan med att köra ett dopp innan huvudkaret då aefw går lätt att hitta efter CC doppet.

Kommer säkert att bli någon acropora men just nu känns de lite mindre lockande.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag doppade mina SPSr i Coral cure med 5 dagars mellanrum 2 gånger samt ökade mängden än vad som stod på flaskan till minst det tre dubbla, och då fick jag bort det. Sen efter 3 veckor badade jag dom igen bara försäkerhetens skull och fann inga då.. om man sen låter SPSn bara vara så skall det funka. Har råkat ut för detta för 2 gånger nu och håller med dig om att det verkligen suger..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag borde nog ha lagt upp länkarna, men bra att det blir lite snack så man får mer ljus på problemet.

Om nån vill se hur ett angrepp ser ut "Live" så är det bara att svänga förbi o bevittna eländet i hela sin härlighet...

Min bättre hälft är lite mer blödig och inne på behandling, känns lite roligt att förklara varför jag skickar 10-15 fraggar utan att ens försöka så kan hända att jag gör ett försök.

Hon var tidigare lyckligt ovetande om priset på sps vilket hade gjort de hela mycket lättare;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ju säga att ja också har AEFW i karet slängde ut 6st stora kolonier tidigare idag , får se om ja slänger ut allt ja har. Inte så roligt

Mvh Magnus

Beklagar eländet Magnus, själv så går jag inte miste om så mycket.

Finns de fler drabbade just nu så hör gärna av er här eller via pm, kan vara nyttigt för alla att få en uppfattning om hur vanligt de är.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ser rätt tydligt att den är angripen specielt om det är den agressivare varianten som jag har...

Tuggmärken kan variera lite dom behöver inte se ut helt som dom på bilderna.

Dom små kräken är förvånansvärt svåra att se även då man vet att dom är där, droppa korallen i coral cure och de börjar hända saker.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja kommer o försöka o doppa alla koraller i coral cure o köra dom i ett nytt kar.Funderar på dina koraller där nixon vilka såg du symtom på först ? Skälv så såg ja på rosa,blålila,grön millipora sen gick dom på 2 blåa acropora , Har inte sätt något mer i karet som är dåligt ,så jag kan hpppas på att ja kan få ta ur alla koraller i lung o ro

Mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja kommer o försöka o doppa alla koraller i coral cure o köra dom i ett nytt kar.Funderar på dina koraller där nixon vilka såg du symtom på först ? Skälv så såg ja på rosa,blålila,grön millipora sen gick dom på 2 blåa acropora , Har inte sätt något mer i karet som är dåligt ,så jag kan hpppas på att ja kan få ta ur alla koraller i lung o ro

Mvh Magnus

jag har inte sett några på mina än iaf *peppar peppar* för man har ju ett gäng från dig :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...