Gå till innehåll

Ytavrinning på 4 sidor bra el, dåligt!


Goranius

Rekommenderade inlägg

Är på gång och gör om min ytavrinning då den varit dålig (för hög så att vattnet står över mittstagen) då jag har kört utan ett tag nu så har jag beställt ett nytt som är borrat i sidan och ska nu flytta avrinningen en bit in i karet och sen införskaffa en wavebox.

Men min fråga är om jag ska ha ytavrinning på alla fyra sidor eller om det är en nackdel ?

Min nya sump blir som ett borrat litet kar i det stora.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken på din cirkulation låter intressant. Tror du inte det kommer vara svårt att hålla bakre kammen ren eller tänker du inte ha något "lock" över överrinningen?

Kommer du dra PVC rören från hålet via botten och upp till ytan under överrinningen? Kommer det att vara överrinnings del vid ytan bara eller ända ner till botten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken på din cirkulation låter intressant. Tror du inte det kommer vara svårt att hålla bakre kammen ren eller tänker du inte ha något "lock" över överrinningen?

Det är ju det som är frågan, jag tror att jag kommer att få svårt att hålla bakre delen ren utan att den stoppar igen eftersom det ligger en glaskantlist en bit ut i karet. Kanske bäst att sätta den mot baksidan.

Kommer du dra PVC rören från hålet via botten och upp till ytan under överrinningen? Kommer det att vara överrinnings del vid ytan bara eller ända ner till botten?

Jag har borrat den nya ytavrinningen så den går rakt genom glaset och sen upp i en stand pipe och sen längs botten bort till det borrade hålet i karet.

Jag tänkte staga upp röret och bygga med levande sten på den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas du berättar hur din uppbyggnad runt PVC blir då jag har för avsikt att göra på samma sätt när mitt bygga kommer igång.

Paersonligen tror jag att bygget bli mycket stadigare om man fäster ytavrinningen i bakre glaset då du då får en fast punkt till. Detta minskar risken för brott på PVC röret. Hur svårt det blir att hålla kammen ren är svårt att säga utan egen erfarenhet. Själv vill jag gärna ha någon form av lock på ytavrinningen då detta minskar risken att få ner fiskar i yttavrinningen och även till sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...