Gå till innehåll

Gammal saltfantast startar upp igen!


Atoll

Rekommenderade inlägg

Hej!

Är en stor saltvattensfantast som har hållt på med hobbyn tidigare! Detta var ca 6 år sedan, var tvungen att lägga ner pga platsbrist. Har nyligen flyttat och har nya planer på att dra igång ett projekt igen. Är väl påläst, men antar att det har hänt en hel del inom utveckling av teknik och hjälpmedel för att lyckas att hålla ett saltvattensakvarium. Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde berätta lite om hur det ser ut idag på den fronten? Hade framför allt varit kul att få veta hur algerna hålls i schack nu för tiden. Jag vet att min fråga omfattar ett stort område, men jag behöver bolla lite idéer och tankar. Bara skriv på! :)

/Atoll

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det man har nu är som förut skummare men det har kommit fosfatreducering på järnbas som reagerar litet lugnare än de på aluminumbas som väl började visa sig när du höll på.

Sedan har nitratfiltren nästan försvunnit och vi har börjat köra med kolkälla, vodka och annat i karet i stället. Zeolitmetoder finns det minst tre olika koncept av för att hålla nere näringsmängden i vattnet också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Shark of Sweden: Tack, kul att vara tillbaks!

stigigemla: Tack för ditt svar! Mycket intressant. När jag höll på så var det mycket riktigt nitratfilter som gällde. Du skulle inte kunna förklara kort hur dessa olika metoder fungerar? Zeolite vet jag endast grundligt vad det går ut på (har läst en del här på forumet), men vad menar du med tre olika koncept?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Marcus!

Kul att få in nya akvarister här och att de har tidigare erfarenheter ökar bara möjligheten till att få bra diskusioner. Jag kan konstatera att om frågorna är för vida är det ofta svårt att få svar. Ställs frågorna bra kommer du få massor av svar. Nyttja också möjligheten med sökfunktionen så kommer du hitta massor av information. Hoppas att du nu får bar svar på de frågor du ställt.

Lycka till med nya projektet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns Zeovit (eget ämne här på forumet) med speciella preparat som i huvudsak är utformade för att få max färg på stenkoraller. Fauna Marin har en annan zeolitserie som jag misstänker kan ge snabbare tillväxt på mjukkoraller och en del annat. Dessutom kan man köpa lös zeolit av några olika fabrikat Amtra, Tropic Marin, Zeosand + någon mer som man kan kombinera med egen kolkälla t.ex socker, kalciumacetat eller vodka för att mata denitrifikationsbakterier med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...