Alessandro Postat 21 september 2007 Postat 21 september 2007 Ska måla om "skärmen" över karet...vilken färg använder ni?Har målat den från början med en färg som visade sig inte alls motstå fukt så bra... Citera
Illustratören Postat 21 september 2007 Postat 21 september 2007 Det ska gå bra med tvåkomponents båtlack.Alternativet nummero två är att grundmåla med vilken jä.... färg som hällst och lacka med epotex akvarielack. Jag har gjort akvariumbakgrunder av husfix och frigolit som jag sedan målade med helt vanliga blockfärger/vattenfärg. Lackar man bara noggrant så spelar det nog inte någon roll vilken grundfärgen är.http://www.epotex.se/page/139/154/26/54 Citera
Alessandro Postat 21 september 2007 Författare Postat 21 september 2007 Hej, med skärm menade jag grejen man har över akvariet(infogar bild)...men du kanske förstod det =)Kan man använda vanlig vit färg som man målar lister och dörr karmar?Mvh Alex Citera
Illustratören Postat 21 september 2007 Postat 21 september 2007 Utvändigt går nog vilken färg som hällst bra, så länge den inte kommer i kontakt med vatten (avdunstat, stänk eller kondens). Jag målade min bänk utvändigt med vanlig väggfärg, orkade inte lacka ordentligt och tyckte det fick räcka. Invändigt målade jag väggarna med svart båtfärg, men dörrar och ram till mitt kar är inte målade i huvud taget invändigt. Fungerar bra så länge det inte blir för fuktigt innuti möbeln. Citera
Laggeman Postat 21 september 2007 Postat 21 september 2007 Jag hade valt en vattenbaserad lack och sedan ett lager klarlack på det, även den vattenbaserad.Det ska ju inte stänka så väldigt mycket upp på skärmen och sedan rinna ner i karet igen, men om det gör det så ska det inte vara några problem. Ska själv lacka min skärm så småningom, och då kommer jag göra på detta vis. Citera
Alessandro Postat 25 september 2007 Författare Postat 25 september 2007 Försöker slipa bort det gammla färgen men det är så lång tid...kan man inte måla över den gamla färgen? Citera
Laggeman Postat 26 september 2007 Postat 26 september 2007 Visst kan du göra det. Det kommer ju inte att synas ändå, så länge det är på insidan. Citera
Alessandro Postat 26 september 2007 Författare Postat 26 september 2007 Jag tänkte så här...den gamla färgen lossnar ju med kontakt med vatten men om jag målar över med vattenbaserad lack och sedan klarlack så borde väl den gamla färgen va "instängd" ?Ang båt fäg...e inte den giftig? Citera
Alessandro Postat 1 oktober 2007 Författare Postat 1 oktober 2007 Idag va jag och köpte färg, beskrev vad jag skulle ha det till och föreslog Laggemans tips, men färg-gubben tyckte att det räckte med en vanlig lackfärg som ska spädas med alifatnafta...alltså inte vattenbaserad....gjorde jag bort mig när jag köpta färgen som färg-gubben föreslog?.... Citera
Laggeman Postat 1 oktober 2007 Postat 1 oktober 2007 Se till att måla huven utanför akvariet bara, och låt det torka ordentligt, då tror jag säkert det blir bra. Skicka gärna upp en bild på resultatet sen. Citera
totto Postat 1 oktober 2007 Postat 1 oktober 2007 Som Laggeman skrev så är det viktigt att färgen får härda ordentligt och ånga av sig innan vattnet är i akvariet, själv är jag skeptisk till användandet utav alkyd färger på akvariemöbler eftersom dem har mycket lösningsmedel i sig som fortsätter att "ånga" efter lång tid, men det kanske inte är nån fara eftersom det är ju ganska bra luftcirkulation i en "skärm" utan tak,innan du målar så får du se till att den gamla färgen verkligen sitter, för släpper den så släpper den nya ocksåBåt färg/lack skulle jag verkligen inte rekomendera, det är tom en bild på en död fisk på burken:död:mvh målarn Citera
Alessandro Postat 1 oktober 2007 Författare Postat 1 oktober 2007 Självklart ska det blir bilder! =)Thomas du skulle hellre välja en vattenbaserad färg? Citera
Laggeman Postat 2 oktober 2007 Postat 2 oktober 2007 Kan du byta mot vattenbaserad så gör det. Citera
Alessandro Postat 2 oktober 2007 Författare Postat 2 oktober 2007 Jag byter nog till vatten baserad...men killen tyckte att fukten skulle "lösa" upp den vattenbaserade färgen/lack.. Citera
stigigemla Postat 2 oktober 2007 Postat 2 oktober 2007 Vanlig vattenbaserad lack kan man lösa i sprit men inte med vatten.Använder du däremot latex FÄRG löser den sig i vatten ett bra tag efter man målat. Citera
Alessandro Postat 2 oktober 2007 Författare Postat 2 oktober 2007 så...då va jag nere o bytte till vatten baserad, ska köra på laggemans förslag...Hoppas det dyker upp en varm dag så man kan måla lite..=) Citera
Alessandro Postat 3 oktober 2007 Författare Postat 3 oktober 2007 f*n va färgen sitter...försöker med sandpapper med det går inte så bra, finns det något icke giftig medel som får bort färgen? Citera
Alessandro Postat 3 oktober 2007 Författare Postat 3 oktober 2007 ååhhhhh blev så j*vla sur så skärmen blev brasved....Jag ska göra en ny, nu ska jag göra allt rätt från början !!Vilken lim ska jag använda för att limma lister/bygga skärmen ? Citera
pimo Postat 3 oktober 2007 Postat 3 oktober 2007 Använd skruv till att bygga skärmen och dyckert till lister istället, sen spackla allt med finspackel, sen slipar du den med fint sandpapper och målar på några lager vattenbaserad lackfärg.Så skulle jag gjort iallafall Citera
metcrue Postat 4 oktober 2007 Postat 4 oktober 2007 Jag vet inte vilken konstruktion du skall ha, men ta PL400 och några skruv. skruva/limma ihop 15mm MDF och skit i reglarna. Skall du ha luckor och inte känner dig som en snickare så kör med pianogångjärn så är det lätt.Lycka till Citera
Alessandro Postat 17 oktober 2007 Författare Postat 17 oktober 2007 Så blev det....Fattas bara att jag ska måla den vit så e det klart.... Citera
Alessandro Postat 17 oktober 2007 Författare Postat 17 oktober 2007 obs...den blev inte exakt men men...jag e ju ingen snickare heller....hähähä Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.