Gå till innehåll

Vilken färg ska jag använda?


Alessandro

Rekommenderade inlägg

Det ska gå bra med tvåkomponents båtlack.

Alternativet nummero två är att grundmåla med vilken jä.... färg som hällst och lacka med epotex akvarielack. Jag har gjort akvariumbakgrunder av husfix och frigolit som jag sedan målade med helt vanliga blockfärger/vattenfärg. Lackar man bara noggrant så spelar det nog inte någon roll vilken grundfärgen är.

http://www.epotex.se/page/139/154/26/54

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utvändigt går nog vilken färg som hällst bra, så länge den inte kommer i kontakt med vatten (avdunstat, stänk eller kondens). Jag målade min bänk utvändigt med vanlig väggfärg, orkade inte lacka ordentligt och tyckte det fick räcka. Invändigt målade jag väggarna med svart båtfärg, men dörrar och ram till mitt kar är inte målade i huvud taget invändigt. Fungerar bra så länge det inte blir för fuktigt innuti möbeln.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade valt en vattenbaserad lack och sedan ett lager klarlack på det, även den vattenbaserad.

Det ska ju inte stänka så väldigt mycket upp på skärmen och sedan rinna ner i karet igen, men om det gör det så ska det inte vara några problem. Ska själv lacka min skärm så småningom, och då kommer jag göra på detta vis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag va jag och köpte färg, beskrev vad jag skulle ha det till och föreslog Laggemans tips, men färg-gubben tyckte att det räckte med en vanlig lackfärg som ska spädas med alifatnafta...alltså inte vattenbaserad....gjorde jag bort mig när jag köpta färgen som färg-gubben föreslog?....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som Laggeman skrev så är det viktigt att färgen får härda ordentligt och ånga av sig innan vattnet är i akvariet, själv är jag skeptisk till användandet utav alkyd färger på akvariemöbler eftersom dem har mycket lösningsmedel i sig som fortsätter att "ånga" efter lång tid, men det kanske inte är nån fara eftersom det är ju ganska bra luftcirkulation i en "skärm" utan tak,

innan du målar så får du se till att den gamla färgen verkligen sitter, för släpper den så släpper den nya också;)

Båt färg/lack skulle jag verkligen inte rekomendera, det är tom en bild på en död fisk på burken:död:

mvh målarn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...