thomas5547 Postat 22 september 2007 Dela Postat 22 september 2007 Undrar vad skillanden är på dessa.. Är jag blind eller vad? Kanske behöver glasögon eller nått..Forcipiger longirostris och Forcipiger flavissimus?? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 22 september 2007 Dela Postat 22 september 2007 Man behöver i princip se dom samtidigt för att se skillnaderna ordentligt, men det som skiljer är garnityret och att longistrosis har längre näbb (och lite besvärligare att hålla pga fodervanor) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 22 september 2007 Dela Postat 22 september 2007 Den förstnämnda har längre mun. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
thomas5547 Postat 22 september 2007 Författare Dela Postat 22 september 2007 Okey, Tack.. Köpte en sådan.. vilken det är.. är ju svårt att se.. he he Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 22 september 2007 Dela Postat 22 september 2007 Köpte du den idag? På Ciklidhuset? Jag spanade in den i veckan, men lyckades avstå.Jag vill gärna veta hur det går för dig, det är absolut min älskningsfisk. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 22 september 2007 Dela Postat 22 september 2007 Jag blev intresserad av skillnaden mellan flavissimus och longirostris och var tvungen att titta i min bok.longirostris: har bara 10 till 11 ryggfenspetsar, betydligt längre nos och är mer sällsyntflavissimus: har tydligen alltid 12 ryggfenspetsar Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
thomas5547 Postat 23 september 2007 Författare Dela Postat 23 september 2007 Ja, jag köpte den hos han på ciklidhuset.. Får se hur han uppför sig.. Om inte, så åker han ut.. Blir lite bökigt kanske.. Än så länge är den rätt skygg, men denkommer väl snart fram, så man kan spana in honom.. =) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 23 september 2007 Dela Postat 23 september 2007 Dom brukar inte vålla alltför stora probem om dom bara får i sig ordenligt med mat, det kan vara en bra ide att ha en sten med en massa hål och stoppa in mysis i, så att den kan äta ifred från fiskar som tar "frisimmande" mat Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 23 september 2007 Dela Postat 23 september 2007 .....det kan vara en bra ide att ha en sten med en massa hål och stoppa in mysis i, så att den kan äta ifred från fiskar som tar "frisimmande" matTack Greger, det tipset skall jag lägga på minnet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ahab Postat 23 september 2007 Dela Postat 23 september 2007 Jag blev intresserad av skillnaden mellan flavissimus och longirostris och var tvungen att titta i min bok.longirostris: har bara 10 till 11 ryggfenspetsar, betydligt längre nos och är mer sällsyntflavissimus: har tydligen alltid 12 ryggfenspetsarHär är en bild på en av de som gick hos Göran och det stämmer ju onekligen med F.longirostris får det till 10 eller möjligen 11 ryggfenspetsar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 23 september 2007 Dela Postat 23 september 2007 Bra Ahab. Jag får det till 10 stycken på din bild. Eftersom den är importerad och såld som en longirostris och dessutom har 10 så får vi lita på uppgifterna. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Mattias L Postat 27 september 2007 Dela Postat 27 september 2007 Fisken på bilden ser snarare ut som flavissimus. Som sagt, longirostris har betydligt längre nos, munnen är betydligt mindre och den har mörka prickar på det vita området på bröstet.Hursomhelst, en mycket fin fisk. Lycka till med den! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.