Gå till innehåll

Rickes Uppgradering till 340L


Ricke

Rekommenderade inlägg

Hej

Nu när jag har hållt på med salt 1,5år så tänkte jag det var dax med en uppgradering till ett större kar.

Tekniken är densamma, tillkommer gör dock en eheim pump och 2st 36W t8 rör för mer ljus annars det samma som innan.

Det nya karet är 340L med måtten 125x52x53 helglas.

Karet på bilden är under uppfyllnaden och bakgrunden kommer inte att vara den som är nu, ska vara hel blå senare.

Mer bilder kommer i veckan.

post-2373-144689144548_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer ett förslag på invånare i karet i framtiden.

Fisklista

De som är i nu.

2st Amphiprion percula/ocellaris

1st Gramma loreto

2st Chrysiptera cyanea = Gulfenad blå djävul

De som jag funderar på att ha i.

2st Microspathodon chrysurus = Svar/blå frökenfisk

1st Ecsenius bicolor

(1st Synchiropus splendidus)

1st Centropyge bispinosus

1st Gobiodon citrinis

1st Gobiodon atrangulatus

1st Siganus vulpinus

Övrigt

2st Lysmata Debelius = Eld Räka

3st Clibanarius Tricolor = Blåbenad Eremitkräfta

Kan vara så att det tillkommer 1st Zebrasoma flavescens, 1st Pseudocheilinus hexataenia och 1-2st Nemateleotris decora. det är ifall jag ej få tag på någon av de ovanstående. lite rädd för att dessa ska hoppa ur karet oxå :(

(utom kirurgen).

Någon som har någon tanke med denna sammansättningen? För många eller går ej ihop osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var iväg o köpte lite ny fisk idag. Det blev 2st Svenskodlade Pterapogon kauderni, 1st Microspathodon chrysurus och 1st Putsarräka.

Har även fyllt på med sand för estetiska själ. Slank även med en bild på den blådjävulen ;)

post-2373-14468914517391_thumb.jpg

post-2373-14468914517511_thumb.jpg

post-2373-14468914517673_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Jahapp, nu har jag fått ta ner karet och startat om det igen pga för några veckor sedan lossna mittstaget så jag fick flytta över allt till det lilla karet igen.men nu har jag startat om det stora igen , gjorde lite ändringar på staget satte 2 stag på långsidorna och 3 stag på kortsidorna som en ram för framtida hoppande fiskar. Så nu får karet gå 2 veckro själv då jag åker te USA på semester. Fisken blir matade bara, inget annat kommer ske under dessa veckor.

Tyvärr så klarade inte den nya svarta och blåprickiga fröken sig så länge :( blev nog för stressad av all fytt från olika butiker på kort tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Fördelar är väl att den är lätt att få igång och ställa in, Skummar bra. Nackdelar är att den låter ,men det ska tydligen alla skummare göra udda nog. lite klurig att göra ren. Sniglar kan krypa in i pumpen som sitter vid insuget.

Men annars en bra skummare, hade gärna haft en helt tyst skummare om det fanns.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har kollat tunze's hemsida om deras 9010 , liknar din i utförande men för upp till 1000L typ..

dess form passar mig utmärkt , kan gömma den i akvariet ganska lätt.. men låter den mycket så är det kankse bättre med en mce600 istället.. dock en del jobb att gömma undan den tyvärr..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha då var man hemma igen från 2 veckors semester och karet har klarat sig bra , har växt en del alger, men annars är allt ok.

Ska inskaffa en kirurg och lite annat så fort jag får tid till en resa till en butik.

Ja, sanden ser vacker ut givet att du varit borta två veckor. Du har väl inte homestylat den innan fotograferingen ;)

Har du någon sandvändare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe kanske skulle skrivigt att bilden är tagen innan semestern, men den är inte så farligt brun trots algtillväxten, har inga sandvändare än, ska skaffa det snart. Bilden är inte så missvisande, därför har jag ej tagit någon ny.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite uppgdatering kring värden.

Fosfat = 0 eller ej mätbart.

Kh = ca 5

Ph = ca 8

Funderingar kring min mackroalgs explotion + lite brun alger, kan inte bero på högt fosfatvärde. Kan det vara pga lågt Kh eller sillictat? ska ta en bild i veckan som kommer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...
  • 2 månader senare...

Har varit o köpt en städpatrull 2st stora zebra turbosnäckor, 7 eremiter och 2 decora, 1st putsarräka, 1st gobi okinawe.

har även möblerat om i karet pga flytt av 2 st blå djälvar. har även haft en bryopsis explotion tack vare vodkametoden.

Så nu ska städpatrullen göra sitt jobb, ska även innom en snar framtid skaffa UVC så man kan vara lite mer säker vid dyrare fiskköp.

post-2373-14468915348612_thumb.jpg

post-2373-14468915348797_thumb.jpg

post-2373-14468915348944_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...