Gå till innehåll

Bleknande sps


reefer6

Rekommenderade inlägg

Tack för förklaringen Magnus, det låter intressant och jag håller helt med dig att koraller inte ska ha ett absolut nollvärde (nog omöjligt i praktiken). Personligen så försöker jag förse fosfat och andra näringsämnen såsom aminosyror genom levande mat. Då får korallerna den näring de behöver och det påverkar inte vattnet i lika hög grad men många vägar leder som sagt till Rom och dina färger är verkligen spektakulära.

Du skulle inte kunna sluta dosera fosfat ett tag och se hur färgerna påverkas? Växer det mycket problemalger i din odling? Vågar man fråga varför Rowa testet för fosfat är bättre än Salifert (jag vet att tillförlitligheten är dålig på de flesta tester när det gäller fosfat). :)

En annan bra poäng du tar upp är att utfärgningen kan ta tid. Många dumpar nog ner ett preparat och förväntar sig resultat inom några dagar och då blir det lätt att man avfärdar ett tillvägagångssätt som skulle ge resultat på sikt.

Mvh Peter

Jag har minsann provat många gånger att sluta dosera... Korallerna blir ljusare och snart kommer det RTN som ett brev på posten! Dyra erfarenheter vill jag lova... Ska jag börja jobba med lägre värden måste jag gå över till ett elektroniskt test! Det var det där med "mätbara" värden...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag har minsann provat många gånger att sluta dosera... Korallerna blir ljusare och snart kommer det RTN som ett brev på posten! Dyra erfarenheter vill jag lova... Ska jag börja jobba med lägre värden måste jag gå över till ett elektroniskt test! Det var det där med "mätbara" värden...

Intressant! Matar du korallerna tillräckligt/alls i din odling eller är den artificiella tillsatsen av fosfat den ända källan? Kan du beskriva hur mycket du tillsätter av vad? Ursäkta alla frågorna men det här intresserar mig mycket och jag är medveten att det är nya spelregler i ett fraggkar gentemot en korallburk med fisk, LS etc.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant! Matar du korallerna tillräckligt/alls i din odling eller är den artificiella tillsatsen av fosfat den ända källan? Kan du beskriva hur mycket du tillsätter av vad? Ursäkta alla frågorna men det här intresserar mig mycket och jag är medveten att det är nya spelregler i ett fraggkar gentemot en korallburk med fisk, LS etc.

Mvh Peter

Min fraggburk härbärgerar alla mina fiskar och även LPSerna som blev över i mitt gamla kar. Har ca 10 st blandade Zebrasoma osv... Jag matar mina koraller med Aminosyror från Polyplab, utblandat i zeolithpulver fran Aquafair. Dessutom håller jag på och prövar KZ Pohls Coral vitalizer ihop med KZ Coral Snow samt lite DT:s oister egg. Har tidigare prövat Fauna Marins Dendro vilket också fungerar. Dock har jag alltid behövt tillsätta lite nitrat för hand oberoende av hur mycket jag matar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant! Matar du korallerna tillräckligt/alls i din odling eller är den artificiella tillsatsen av fosfat den ända källan? Kan du beskriva hur mycket du tillsätter av vad? Ursäkta alla frågorna men det här intresserar mig mycket och jag är medveten att det är nya spelregler i ett fraggkar gentemot en korallburk med fisk, LS etc.

Mvh Peter

I min gamla hemburk var det mindre känsligt, kanske beroende på mer vattenvolym + mer sten och mindre koraller. Jag vet faktiskt inte...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...