Gå till innehåll

Nytt Kubakvarium 150L


GimliX

Rekommenderade inlägg

Nu är det dags, igen...

För en vecka sen inhandlades det ett kubakvarium, ett Evasion från Simontorp på 150 L med måtten 50*50*60.

Ett rejält ochsnyggt akvarium som är riktigt bra byggt! Frostat glas som dörr till bänken:)

Som filter har jag en Eheim Ytterfilter proffesional 2224 som pumpar 750l/t. Funderar på vad jag ska fylla det med, kanske någon som har erfarenhet med ytterfilter och saltvatten?

Belysningen består av en AM Ocean Light 150W funderar även på moonlight el. liknande någon som har en bra idee?

Cirkulationen kommer att bestå av två stycken Koralia 2:or eller en 3:a och en 1:a. Har inte riktigt bestämt mig än. Jag började med att måla bakrutan blå men vart inte riktgi nöjd. Handla då en Juwelbakgrund typ " Back To Nature" som jag idag sågat till så att den passar som hande i handsken! Karet är inte fyllt än men ska fyllas till helgen. Belysningen ska hängas upp och lite plast ska skäras till.

Hoppas ni kan ge mig lite hjälp på vägen, igen ;)

post-2911-14468914461938_thumb.jpg

post-2911-14468914462213_thumb.jpg

post-2911-14468914462425_thumb.jpg

post-2911-14468914462626_thumb.jpg

post-2911-14468914462862_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 65
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Som filter har jag en Eheim Ytterfilter proffesional 2224 som pumpar 750l/t. Funderar på vad jag ska fylla det med, kanske någon som har erfarenhet med ytterfilter och saltvatten?

Ytterligare en kub, det gillar jag som redan har en. Jag har inget ytterfilter men varför inte fylla det med sk makaroner. Det använde jag förr i tiden och skulle förmodligen använda igen om jag hade ett. Om inte annat vore det kanske lämpligt att ha lite fostfat remover i det.

Vad skall du ha för djur i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De va som f.... de bidde en kub.

Va de t5 eller t8or som följde med, du kanske kan använda dem till blårör?

Jag kör med bara MH och det blir en liten avsaknad av färger på korallerna. Blåljus är att rekomendera enligt mitt tycke.

Kör du fortfarande med det gammla karet, isåfall går starten fortare i det nya. Använd vatten från de gammla och ploppa i lite sten från de gammla så speedar du upp processen. Ett tips är att om du ska ha sand i det nya karet kan du ställa en djup tallrik eller en burk i det gamla karet. Full burken med grov sand, och du kommer ha massor av räkdjur och grejer att introducera i det nya akvariumet inom 1-2v.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt i det gammla karet ska i det nya ;)

Tröttnade på det lilla hörakvariet, ett hörn blir det sen men inte mindre än 300 L.

Vart så jäkla trångt att gömma och bygga allt :/.

Rören som var med var två 14 W T8*8 har inte sett 14 W i blårör tyvärr :/

Makaroner har jag funderat på men borde inte korallkross fungera på samma vis eller?

Det kommer att gå ett Occelaris par.

Kanske några Okinawe gobisar, några olika räkor och någon annan mindre fisk.

Mvh

A

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt nano har jag korallkross/snäcksand/korallsand av halvgrov storlek, jag hade fraggarna i ett litet terrarium i botten av de stora karet. Jag kan säga att sanden som var i botten av den lilla burken innehöll alla möjliga tänkbara smådjur, allt hamnade i nanot och på nätterna fullkommligt kryllar de av smådjur.

Har du någon bild på dessa "makaronerna"?

Tycker du gör helt rätt i att köra små firrar, man kan ju ha fler av dem och nano-fiskar är inte att förakta =-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du gör helt rätt i att köra små firrar, man kan ju ha fler av dem och nano-fiskar är inte att förakta =-)

Ska nog ha lite plats för knannppar med ;)

Det blir som sagt inte så mycket fisk, utan några små rackare.

Här kommer det en bild ¨på filtermakaroner

post-2911-1446891446328_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade det varit jag så hade jag lagt mindre bitar av levande sten i filterkammaren, dels för att det är en biologisk typ av filtrering, dels för att det kan samlas mycket smuts i dessa makaronerna som man inte får bort med vanlig skummning.

Gillar deignen på karet, har sett något i den stilen förut, fast då med lådor i underskåpet istället för en dörr. Lycka till, och håll oss uppdaterade! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu ikväll har jag siliconat fast bakgrunden, skulle ha borrat upp aramturen med det blev lite sent efter att ha varit på hockey och sett Brynäs besegra Linköping med 9-1. Sjönk ner i soffan när jag kom hem med en kopp te och ett glas Famous Grouse för att bota halsontet från allt huliganskrik ;)

Belysningen uppp imorgon och akvarieflytt på lördag :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Andreas det ser bra ut.

du förstörde min helg =), det blev så mycket bättre med bakgrunden, jag var bara tvungen att göra likadant tack så mycket.

Skrattar ja så kan det bli! Vart skitbra med bakgrunden faktiskt. Ska bli intressant och se hur det blir när karet varit igång ett tag :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använde det gammla vattnet från förra akvariet och all sten. Ska fylla ut med lite mera sten sen men det får vänta ett tag! Riktigt nöjd med det själv, och tack skönt att få lite respons!

Mattias, de gröna knapparna jag fick av dig (fyra stycken) har nu blivit 11. Ska försöka få en bild på dom men dom står lite tokigt till :(

Mvh

A

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta att jag lånar tråden lite.

Vargklo, skulle man kunna få komma och titta på dina kar? Jag är helt ny inom branschen och skulle nog lära mig mycket av att se på dina kar.

Du är jättevälkommen. Jag är hemma i helgen. PM:a eller ring på 0730-774530.

/Calle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...