Gå till innehåll

Nytt Kubakvarium 150L


GimliX

Rekommenderade inlägg

  • Svar 65
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

tycker dom börjar bli för många. Siittter man och kollar så ser man utan problem 10-30 st. Tycker mig även ha iaktagit att dom knaprar på mina kalkalger.

Kan ju samtidigt efterlysa något roligt i korallväg, något färgglatt som någon kanske har för mycket av ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jätteläckert kar Andreas! Kul att fler provar på detta med bakgrund i akvariet.

Har du staplat stenen mot bakgrunden eller har du fäst upp den med något? Limmat kanske?

Det ser iaf väldigt fint ut! :)

Ang. sjöstjärnorna, tänk på det så här: Hur ser det ut i havet tror du? Inte växer det kalkalger överallt där inte, det kan jag garantera dig. :)

Sen tror jag (OBS! Högst personlig tanke!) att ifall kalkalgerna täcker stenen så täcker de också de små porerna i stenen som hjälper till med den biologiska filtreringen.

Jag hade låtit dem vara kvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har staplat så det står mot bakgrunden men ska/vill limma fast stenarna så at jag få fri simyta även bakom.

Ang. sjöstjärnerna Laggeman så har du en rät bra poäng i det hela. Har strävat efter så porös sten som möjlig dvs. så stora som möjligt men väger så lite som möjligt så att den biologiska filtreringen ska vara på topp, vore ju dumt att täppa för allt med kalklger :)

Mera bilder kommer att komma!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror personligen inte att stenarna kan täppas igen av att dem är helt belagda med kalkalger, men det är min tanke :)

Sedan, de sjöstjärnor som jag sett äter kalkalger är gråa och betydligt mindre. Sitter inte på rutorna vad jag sett iaf.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

sådär...

Nu har akvariet varit igång i två veckor och utan missöden :)

Ingen direkt allgbilddning än, har skrapat framarutan en gång. Korallerna mår mycket bättre med det nya ljuset samt att det kommit några små macroalger som jag aldrig har sett i akvariet förr, trots stenen är ca ett år gammal :) Roligt roligt...!

Det ända är att "Sarcosarna" (2 st) inte riktigt slagit ut än. Tempraturen har pendalt mellan 22-24.5 lite lågt så jag har köpt en doppvärmare idag, kan det berott på den låga temperaturen? Ja jag vet bilder... Ska låna flickvännens systers Canon Eos 400 D ikväll så imorgon, förhoppningsvis ska det väll komma upp någon bra bild :)

Mvh

A

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

förseten kanske ska skriva vad det är för invånare i akvariet :)

Två Amphiprion Ocellaris

En Pseudochelinushexataenia

En Nemateleotris Magnifica

Två Lysmata Amboinensis

En Lysmata Debelius

En sten Pachyclavulaaria sp.

Två sarcopython (kan tänka mig byta mot någonting annat) ;)

En skivanemon

En "hairy mushroom" ??? något svenskt namn?

En Sinnularia Sp.

Tre olika knappsorter

En sten med någon mjukis som börjat växa.

Plus ett antal sniglar och eremiter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Snyggt och kul att det fungerar bra!

Hur är din hexataenia mot de andra firrarna?

Mvh Thomas

Hexatenian är en liten kaxpropp men när det väl gäller så är han rädd som en hare.

Han åker gärna fram framför de andra fiskarna och "spänner upp sig" men han har aldrig gjort något ont.

Tack för den härliga responsen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Ett fungerande lowtech :). Börjar få lite problem med att få plats med allt. Korallerna, förutom de gröna stjärnpolyperna ska placeras på "berget".

Mina skivaemoner har äntligen börjat dela på sig, trodde ett tag att den var steril ;)

post-2911-14468915020932_thumb.jpg

post-2911-14468915021144_thumb.jpg

post-2911-14468915021359_thumb.jpg

post-2911-14468915021561_thumb.jpg

post-2911-14468915021777_thumb.jpg

post-2911-1446891502199_thumb.jpg

post-2911-14468915022202_thumb.jpg

post-2911-14468915022416_thumb.jpg

post-2911-14468915022624_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt det blir!

Hur går det med din lilla gobie? Har du en eller fler av samma sort (okinawe eller?).

Ser att du precis som jag favoritiserar de enklare mjukisarna. Tror inte man ska krångla till det som nybörjare. Men snart har det gått ett år, så då kanske man inte kan klassifisera sig som nybörjare.

I akvarievärlden är man alltid en nybörjare :)

Har bara en okinawe så den är from som ett lam, ska introducera en kompis till den de närmaste veckorna så vi får väll se om 150 l räcker...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I akvarievärlden är man alltid en nybörjare

Har bara en okinawe så den är from som ett lam, ska introducera en kompis till den de närmaste veckorna så vi får väll se om 150 l räcker...

Som du säkert vet går jag själv och planerar att köpa 2-3st okinawe. Håller på att läsa på om de små lirarna så man inte gör något stort misstag. Har ambitionen att få till ett par så man kanske får lek i framtiden.

Ett tips: Om du köper en till så kan du rigga en eller två bitar PVC:rör strax under vattenytan. Om en av firrarna får för sig att jaga och mobba den andre så kommer den söka skydd där den andre fisken inte ser den. Eftersom okinawe är en korallnära/botten firre så kommer den dominanta fisken vakta stenen och botten. Resultatet blir att den som inte accepteras kommer jagas upp och få bo i PVC:rören. Att avlägsa den mobbade fisken om det inte fungerar blir enklare och risk för stress å bråk blir mindre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...