Alessandro Postat 6 oktober 2007 Postat 6 oktober 2007 Från botten av karet till MH lampan är det 70 cm, nu undrar jag om avståndet är för långt.Karet är ca 50 cm högt (200 l) och lampan är på 250 w.Mvh Alex Citera
adddo Postat 6 oktober 2007 Postat 6 oktober 2007 Det beror på vad du ska ha för koraller på botten? Citera
Alessandro Postat 6 oktober 2007 Författare Postat 6 oktober 2007 Jag hadde tänkt ha lätta i början men sen kanske någon stenkorall? Citera
adddo Postat 6 oktober 2007 Postat 6 oktober 2007 De flesta SPS bör klara sig hyffsat på botten. Men har du dem uppe på stenen så mår dom nog ännu bättre i avseende till ljus. Citera
Sillen Postat 6 oktober 2007 Postat 6 oktober 2007 Nu är inte jag tvärsäker på det jag kommer skriva så säg till om jag har fel.Ljusets dämpning i luft är försumbar vilket gör att avståndet mellan vattenyta och armaturen teoretikst är ointressant. Dämpningen sker främst när ljustet bryter vattenytan och sedan i vattnet. Att avståndet mellan armaturen och vatteytan i praktiken har betydelse beror på att ljuset som lämnar armaturen sprids pga att reflektorn har en rellativt stor spridning. Detta innebär att avståndet mellan armatur är beroende på lampans spridning av ljus och hur brett du vill sprida på ljuset i keter för att inte ljuset ska missa karet (förlust) eller för att det ska finnas delar av karet som inte är upplyst.Svar på din fråga är alltså att inte vi kan svara på frågan utan du måste se efter hur mycket av ljuset som hamnar utanför karet. Citera
Illustratören Postat 6 oktober 2007 Postat 6 oktober 2007 Min erfarenhet av djup och ljus är att ytavrinning är väldigt viktigt. Om man inte har ytavrinning bildas det en hinna som dämpar ljuset enormt. PLaceringen av lampan beror på hur mycket spridning man vill ha på ljuskällan, högre upp = mer spridning mindre koncentration av ljuset. Fördelen med att inte ha armaturen direkt ovanför vattnet är även att det inte blir saltavlagringar på själva ljuskällan. En 250w lampa borde räcka för de flästa koraller på 50cm vattendjup så länge man har en bra reflektor och "ny" lampa.PS:börjar bli lite smålullig och kanske gled av toppic!? Citera
jens karlskrona Postat 6 oktober 2007 Postat 6 oktober 2007 Jag kör 250 wattare i ett 55cm högt kar och har det bla Acroporor & anemoner som trivs bra på botten.... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.