Gå till innehåll

MH fråga


Alessandro

Rekommenderade inlägg

Nu är inte jag tvärsäker på det jag kommer skriva så säg till om jag har fel.

Ljusets dämpning i luft är försumbar vilket gör att avståndet mellan vattenyta och armaturen teoretikst är ointressant. Dämpningen sker främst när ljustet bryter vattenytan och sedan i vattnet. Att avståndet mellan armaturen och vatteytan i praktiken har betydelse beror på att ljuset som lämnar armaturen sprids pga att reflektorn har en rellativt stor spridning. Detta innebär att avståndet mellan armatur är beroende på lampans spridning av ljus och hur brett du vill sprida på ljuset i keter för att inte ljuset ska missa karet (förlust) eller för att det ska finnas delar av karet som inte är upplyst.

Svar på din fråga är alltså att inte vi kan svara på frågan utan du måste se efter hur mycket av ljuset som hamnar utanför karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet av djup och ljus är att ytavrinning är väldigt viktigt. Om man inte har ytavrinning bildas det en hinna som dämpar ljuset enormt.

PLaceringen av lampan beror på hur mycket spridning man vill ha på ljuskällan, högre upp = mer spridning mindre koncentration av ljuset. Fördelen med att inte ha armaturen direkt ovanför vattnet är även att det inte blir saltavlagringar på själva ljuskällan.

En 250w lampa borde räcka för de flästa koraller på 50cm vattendjup så länge man har en bra reflektor och "ny" lampa.

PS:börjar bli lite smålullig och kanske gled av toppic!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...