_Manne_ Postat 15 mars 2009 Författare Postat 15 mars 2009 Var tvungen o prova.!nu när jag har plockat bort locket till rsmet så har jag insett att jag har blivit av med moonlightendå min nya mh belysning inte har moonlight inbyggt, och aqua medic's moonlight är lite dyr, såkom jag över Rio's Mini sun - Moonlight Deep Sea Blue, för 219 kr. http://riopump.net/new_products_folder/MiniSun.htmltio blå LED's för att köra moonlight med, bild kommer senare om jag lyckas få någon vettig.mycket smidig't fäste o sen en svängarm på det.! , så länge armen räcker i längd så verkar detvara en trevlig MoonlightMvh Manne
_Manne_ Postat 16 mars 2009 Författare Postat 16 mars 2009 Här kommer en sunkmuppsbild , tanken är att visa vad Moonlighten gör i mörker.!samtliga blider jag tog med rummet mörkt och enbart denna moonlight igång blev sunkmuppsbilder.dvs Riktigt dåliga, men här är en av dom bara för att visa vad moonlighten åstakommer , det är lite mörkare i verkligheten än vad bilden återspeglar.Mvh Manne
_Manne_ Postat 16 mars 2009 Författare Postat 16 mars 2009 Tjohar nu ikväll studerat karet en del efter att jag skrapat bort kiselalgerna på rutan, kommer enhel del kiselalger nu kan jag säga, men annars ser det bra ut, har nu 2 styck flakväxandemontiporer som jag faktiskt ganska säker på att det har bildats en ljus tillväxt kant runt..även fraggen från Bengan's kar har en liten utväxt på foten nu som tillväxt så det är kul..då klarade den flytten och har reagerat positivt i mitt rsm.. men det ska i mer fraggar efter hand nu , ska även göra ett vattenbyte ganska snart ochprovköra Red Sea Pro saltet igen, det är samma typ av salt som man fick med i startpaketettill RSMet , om man nu köpte det med.. tyckte det funkade kanon då, så får vi se hur det gårnu med lite spser i karet.. har som sagt innan förlängt Mh tiden en del och det märks på kylaren, den går ett par gångervarje dag nu, ska upp med en eller två fläktar för att blåsa lite mellan Mh'n och ytan , kan juvara så att värmen 'stannar' nu lite då ramen runt akvariet stoppar lite luftflöde också.sen täcker ju belysningsrampen nästan hela ytan i karet så det bli nästan som ett lock över ramen. Påfyllningen av avdusntat vatten har funkat utmärkt, fått fylla på osmoskaret en gång nu.grymt smidigt kan jag säga. värt varenda krona som det projektet kostade.. nu är tankarnapå om man skulle kunna få till "kalkvatten" i påfyllningsvattnen, men har inte hunnit studeradetta närmre ännu.!mvh manne
Laggeman Postat 17 mars 2009 Postat 17 mars 2009 Gött att det funkar Manne! Jag tar med mig lite Kalciumhydroxid till nästa helg, så kan du få laborera lite med det.
_Manne_ Postat 17 mars 2009 Författare Postat 17 mars 2009 Gött att det funkar Manne! Jag tar med mig lite Kalciumhydroxid till nästa helg, så kan du få laborera lite med det. Låter bra lagge!får försöka hinna med lite läsning om kalkvatten och hur man ska gå till väga. ska bli dop till helgen, skitmycket att göra kan jag säga.! mvh manne
_Manne_ Postat 17 mars 2009 Författare Postat 17 mars 2009 tjoNu växer det lite överallt i karet. Tagit lite bilder på diverse Alger som kommit starkt sen jag bytt belysning. dom verkar trivas nu. sen om det är bra eller dåligt... det får tiden utvisa.är det någon som kan namnen på dessa så bara skriv.. tack på förhand.Tycker själv att dom är ett trevligt inslag i karet då ingen har blivit någon pest ännu.kommer en serie bilder till med annat också.mvh Manne
_Manne_ Postat 17 mars 2009 Författare Postat 17 mars 2009 Här kommer några trevliga bilder till.Min gula goby och en fragg på röd montipora med en liten ljus kant.'Knappar' som växer som ogräs samt en banggai kardinalSkivor som älskar det nya ljuset, pumpar upp sig till max, sen en helbild.det var allt för denna gång.Kan bara säga såhär nu en efter ca 1 och 1/2 år in på min salthobby.helt klart skitkul att syssla med karen, även om det finns motgångar så finns det även medgångar,att det alltid finns något att fundera på och sysslesätta sig med i karet, man blir inte 'klar' påsamma sätt som med andra akvarie man har haft innan. Sen finns det ju en del som kallas tekniki denna hobby , den delen är rolig på sitt sätt även om jag inte direkt byggt något fysiskt direkt tillmitt RSM så har det funnits en del att göra och byta ut om man nu vill. Dvs man kan själv dra engräns på det piller jobbet i tekniken. En annan aspekt till denna hobby är faktiskt detta forum som ger oerhört mycket och givetvisförsöker man ge tillbaka det man kan. Alla vänner man ha skaffat sig här på guiden , definitivtkompisar som jag inte vill vara utan idag.!kan bara säga att hobbyn är Skitkul.!mvh Manne
Laggeman Postat 18 mars 2009 Postat 18 mars 2009 Ja, det är ju verkligen en förändring i karet nu jämfört med förut. Till det bättre, får jag väl tillägga, Eyphyllian ser ju ut till att ha tagit sig igen, kul!
_Manne_ Postat 18 mars 2009 Författare Postat 18 mars 2009 Ja, det är ju verkligen en förändring i karet nu jämfört med förut. Till det bättre, får jag väl tillägga, Eyphyllian ser ju ut till att ha tagit sig igen, kul!det förändras jämt.. det är ju lite av nöjet o se vad som händer o trivs i karet.eyphyllian trivs på ena sidan, den sida ut mot glaset, "baksidan" därimot ser riktigt risig ut.. vet inte om den kanske inte gillar allt ljuse den får eller om det är förmycket flöde, har tyvärrinte mycket hopp om denna korall... tråkigt då denna eyphyllia är den största jag haft, än så länge.. men det kommer säkert fler.mvh manne
_Manne_ Postat 18 mars 2009 Författare Postat 18 mars 2009 snyggt manne. Vilka bilder du tar.tackar.! man får hård träna med kameran om man ska lyckas..mvh manne
amatören Postat 18 mars 2009 Postat 18 mars 2009 tackar.! man får hård träna med kameran om man ska lyckas..mvh manneKan jag tänka mig att du gör oxå.
_Manne_ Postat 18 mars 2009 Författare Postat 18 mars 2009 finns intresset så lägger man ju lite tid på kameran.mvh manne
_Manne_ Postat 22 mars 2009 Författare Postat 22 mars 2009 tjo.var inom en butik och kunde inte motstå denna sten med ett gäng skivor på.ganska röda i färgen med ton åt lila kan man säga. får nu hoppas dom vänjer in sigmed 250w mh, dom vill inte riktigt 'slå ut' ännu.Mvh Manne
Ricke Postat 23 mars 2009 Postat 23 mars 2009 Snyggt, härligt blanning av fisk o koraller i så pass litet kar
_Manne_ Postat 23 mars 2009 Författare Postat 23 mars 2009 snyggt manne.Tackar leif.. ett 250 nu så hade man fyllt lite till Snyggt, härligt blanning av fisk o koraller i så pass litet kar ska bli lite koraller till , man får virda o vända lite för att få plats.. gillar när det ser välvuxet utibland korallerna. fisken är jag helnöjd med, men håller mig till dom jag har nu. kan ju bli förmycketbelastning, om det nu inte redan är det.mvh manne
saltishenke Postat 23 mars 2009 Postat 23 mars 2009 Manne snart time för ett 250 ?Och som alltid underbart säg till vid nästa skörd av macroalger i want some !!
_Manne_ Postat 23 mars 2009 Författare Postat 23 mars 2009 Manne snart time för ett 250 ?Och som alltid underbart säg till vid nästa skörd av macroalger i want some !!har skördat två ggr sen du köpte fraggen av mig som du inte hämtade.. samma gröna macro alg som bengan har. mvh manne
saltishenke Postat 23 mars 2009 Postat 23 mars 2009 Gött måste missat den då Manne men det kommer väll fler tåg ?
_Manne_ Postat 23 mars 2009 Författare Postat 23 mars 2009 Min växer så den håller på att ta över i karet.det gör min med stötvis, sen stannar den av o jag kastar ut en näve. sen får den ett ryck igen..någon gång verka den försvunnit helt.. synligt sätt , men nej..Gött måste missat den då Manne men det kommer väll fler tåg ?stenen finns kvar.. inget viktigt så, men vill du ha macros så bara hör av dig om du är i närheten.mvh manne
saltishenke Postat 23 mars 2009 Postat 23 mars 2009 får komma någon dag och hämta ringer dig innan ska limma ditt kar med som jag lovat f*n man har för lite tid Manne !!
amatören Postat 24 mars 2009 Postat 24 mars 2009 får komma någon dag och hämta ringer dig innan ska limma ditt kar med som jag lovat f*n man har för lite tid Manne !!Det är ett världsmysterium....arbetslös som har lite tid!??
Rekommenderade inlägg