Gå till innehåll

Kondens


Danwid

Rekommenderade inlägg

Jag har problem med kondens under akvariumet där sumpen står. Är inte så glad över att det rinner längst väggarna när man har elektronik på samma ställe.

Kommer att öppna upp hål och sätta ett ventilationsgaller i ena änden men undrar om det räcker?

Hur har ni andra? Är det någon som använder fläkt av nått slag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, du har uppenbart en för hög luftfuktighet. Jag skulle rekommendera att du gör upp två hål i sumpväggarnas vardera ändar, och sedan gärna en fläkt i en av ändarna. Luften ska helst kunna strömma genom sumputrymmet. Du kan också göra hål i underkanten på dörrarna framåt, och sedan göra hål i bakväggen högt uppe.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken typ av fläkt används vanligtvis? Data fläktar?

Ja, datafläktar passar alldeles utmärkt.

kan man lösa det genom att ha täckglas på sumpen?

Det är nog mycket sällsynt med täckglas på sumpen, det är ju ofta du har många rör som går upp och ner till sumpen, och du har ofta hög utrustning (skummare, filter) som sticker upp också, så det kan lätt bli opraktiskt. Men du kan ju alltid täcka sumpen delvis, dock är jag oklar på hur mycket du finner på det om du vill reducera kondens. Kanske någon har testat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog mycket sällsynt med täckglas på sumpen, det är ju ofta du har många rör som går upp och ner till sumpen, och du har ofta hög utrustning (skummare, filter) som sticker upp också, så det kan lätt bli opraktiskt. Men du kan ju alltid täcka sumpen delvis, dock är jag oklar på hur mycket du finner på det om du vill reducera kondens. Kanske någon har testat?

Jag kör med glasskivor på min sump, varför?

För ett tag sedan testade jag för att se om det dunstade mindre i systemet jag hade. Det blev en betydlig skillnad i avdunstning. Om man inte har automat påfyllning av vattnet kan jag bara rekomendera "lock" på sumpen det gör skillnad =-) Jag kör ca1500-2000L/h genom min sump plus att jag har en 400L innerpump som ökar cirkulationen i sumpen. Kanske är det därför det dunstar mycket i sumpen på mitt system på ca400L

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...