Gå till innehåll

Closed loop - Fördelar/nackdelar?


fiend

Rekommenderade inlägg

Hej

Funderar lite på closed loopsystem för UV-systemet i akvariet, men just det där med att borra i akvariet med flera tankgenomföringar får en att funera lite.

Hållfastigheten, hur funkar det?

Är det "säkert" och bra?

Min tanke var att borra 1 hål för intag och 2 hål för utblås på varsin ända av akvariet, ca 40 cm in från sidorna i mitten av akvariet.

Någon här som kör med closed loop? Eller som kört?

Erfarenheter? :)

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Closed loop är ju vanligt i amerikanska kar, men de brukar väl köra med stora pumpar och högt flöde samt ofta ocean motion för varierat flöde. Det kan du ju inte ha om du ska köra uv på loopen (högt flöde alltså). Fördelen amerikanarna lyfter fram är väl att man kan få rejält flöde med relativt osynlig utrustning i karet.

Jag tycker det verkar vara en intressant lösning, men jag skulle nog inte ha uv´n på loopen utan en större pump för att fixa cirkulationen i karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag kopplar UVC-filtren efter varanda i closed loop, kan jag då dubbla max-flödet genom dem? T.ex om det är max 2000L/h genom 1st UVC så blir det max 4000L/h ?

Då skulle jag t.ex kunna köra en pump som New Jet 3000 som pumpar 1200-3000?

Tror att jag kommer att köra med högt flöde på 2 st rejäla Tunze-pumpar på vardera sidan på kortsidan (från kortsida -> kortsida) och köra wave boxen. Det bör ge rätt ordentligt med flöde. Detta tillsammans med returen + UVC blir en hel del flöde tror jag :)

Eller så kör man detta och en till closed loop med en högeffektiv pump, men då blir det en hel del borrningar i akvariets botten och mycket trånga rördragningar på undersidan :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan nog bli lite krångligt med en paralellslinga, men tanken är god. Hur reglerar man flödet så att flödet genom parallellslingan blir "lagom". Även om man har en kran kanske det är svårt att veta hur mycket flöde som går igenom systemet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan nog bli lite krångligt med en paralellslinga, men tanken är god. Hur reglerar man flödet så att flödet genom parallellslingan blir "lagom". Även om man har en kran kanske det är svårt att veta hur mycket flöde som går igenom systemet?

Man köper en PVC svävkopps flödesmätare dyrt som attans men möjligheterna finns om man ej vill ha en extra pump

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg att det låg några hos Biotedmarin då jag var där senast.

Eller om du kontaktar denna PVC firma http://www.aqua-line.se/industri/industri1.htm

Kolla efter modell Svävkroppsmätare M 23

Ända nackdelen jag ser är att de är stora i anslutningen om man skall kunna se ett större flöde

Kolla även runt i olika koikarps affärer http://koiimport.dk/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...