Gå till innehåll

Bruna slemtrådar


aerie

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har problem med en sorts alger/bakterier som inte vill ge med sig, de är brungröna trådar som fäster lite här och var och sedan blir upp mot typ 10cm långa trådar som står rakt upp. Ser inte så kul ut och verkar itne riktigt vilja ge med sig, någon som har en aning om vad det kan vara och hur skjutton man blir av med det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjo!

Ska försöka ta en bild när jag kommer hem imorgon, nu har fiskarna nattats ;) Hade lite problem med att jag råkat tillsätta för mkt för att höja kh(försöker hitta rätt dosering) och råkat gå "over the scale" på saliferts, dvs över 16 men trodde det hade löst sig efter att bara tillsatt Ca(270) och Mg(1100) de senaste 4 dagarna. Verkar som att det tar längre tid för karet att äta upp alla karbonater än jag trodde. Ph har jag inte mätt, nitrattestet hade jag kastat ut för balkongen om jag itne varit så trött på hur det ser ut redan i naturen runt om huset och mer tester än så har jag inte. Har precis slängt i aquaphos igen, tog ur den när caulerpan började dö vilket iofs kan berott mer på ljusbrist i det hörnet än av fosfatbrist(Halimedan klarar sig dock på samma plats som caulerpan tappar löv). Korallerna verkar trivas och börjar få tillbaka tappad vävnad även om kalkalgerna växer fortare än så länge.

Cirkulation är 3 st moddade nanostreamers samt en Aqubee 2000/1 som ytavrinningsretur. Så ungefär 12.000L/h totalt i karet, väntar på de två pumparna från dig Hans, sen ska nog cirkulationen vara löst, även om det faktiskt känns helt ok i större delen av karet som det är nu.

Belysningen är f.n 4x54W T5 vilket tyvärr är lite dåligt ner på botten, märker en tydlig skillnad i färg på 2 gröna Montiporor, där den där uppe är typ mint/neongrön medans den där nere har mer brungröna polyper(med orange centrum i, har aldrig sett 2 färgade polyper på SPS innan,ganska tufft).

Filtrering? Nej :) Kan nån gång sätta lite filtervadd på en av streamarna och blåsa upp massa skit i vattenkolumnen för att bli av med lite om det är lite väl mkt.

Belastning, typ ett kryddmått med Saliferts Energy Plus eller något sådant per dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu säger inte jag det är rätt, eller enda metoden - men jag skulle testa med att köra kalkvatten till påfyllnadsvattnet (om du inte redan gör det) i några veckor. Jag skulle till och med kört i en svag dosering nitrat - men det är jag det.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lyckats några gånger få bort den typen med kalkvatten. Två möjligheter - det ökade pH:t försämrar för dessa alger eller så fäller man en del fosfor - eller en kombination.

Jag har även gett lite nitrat i form av kaliumnitrat nån gång och tanken har varit att dessa skitalger ligger lite åt cyano till. Nu säger du Fish Only och då brukar det ju inte röra sig om nitratbrist precis så det tipset kan nog du stryka i alla fall Calle. Men försök med högre pH genom kalkvatten - det är flera som fått fason på dessa alger (eller i alla fall liknande) med hjälp av det som jag vet.

Var det kort och kärnfriskt?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte var det är för alger men jag kan lova dig att de fanns i många kar på 80-talet. De ser bedrövliga ut. En annan sak vi hade gått om då också var nitrat, förmodligen värden på flera hundra. Vad som också var sämre på den tiden var belysningen och cirkulationen.

En märklig sak är att jag har höga fosfat (0,5 - 1) och nitratvärden (25-100) ända sedan starten av mitt kar februari, och har inte haft en enda tofs av några blåa, bruna, gröna eller andra oönskade alger en enda gång. Har dock något som jag kallar för rostalger, något litet puder som kommer och går, men de är egentligen inget problem.

Tips;

- Bra belysning

- Bra cirkulation på vattnet

- Byt 10% eller mer av vattnet varje vecka

- Högt PH (Lasses idé om kalkvatten)

- Mata mycket sparsamt, mycket ovanligt att fiskar svälter ihjäl

Vad som driver vissa algsorter är för mig ett mysterium. Vore mycket intressant att kunna behärska detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lyckats några gånger få bort den typen med kalkvatten. Två möjligheter - det ökade pH:t försämrar för dessa alger eller så fäller man en del fosfor - eller en kombination.

Jag har även gett lite nitrat i form av kaliumnitrat nån gång och tanken har varit att dessa skitalger ligger lite åt cyano till. Nu säger du Fish Only och då brukar det ju inte röra sig om nitratbrist precis så det tipset kan nog du stryka i alla fall Calle. Men försök med högre pH genom kalkvatten - det är flera som fått fason på dessa alger (eller i alla fall liknande) med hjälp av det som jag vet.

Var det kort och kärnfriskt?

MVH Lasse

Tack, Lasse,

Föredämligt sammanfattande ;)

Boven är kanske min övermatning, då jag har velat testa med en del "svåra" fiskar och då matat lite extra för säkerhets skull.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förresten, Aerie, har du silikat i vattnet? Hur är temperaturen i karet?

För det där ser ut som kisel/silikatalger, men även dessa behöver fosfat. Kanske är ditt problem bara en av de "bortglömda" Sandbed secrets, med vad de over there kallar för "phosphate burps". Det brukar i så fall gå över av sig självt, är liksom en flukturering av näringsnivåer. Men det är irriterande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...