pimo Postat 22 oktober 2007 Dela Postat 22 oktober 2007 Nu har jag köpt allt jag behöver för att köra ca reaktor förutom själva gasflaskan.Det är så att min sambos pappa är brandman och han kunde fixa fram en nyfylld co2 släckare till mig om jag ville.Så jag undrar, kan jag bara skruva av "handtaget" ifrån brandsläckaren och skruva dit min "regulator", eller måste flaskan vara tom och "moddas" för att min regulator ska passa? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 22 oktober 2007 Dela Postat 22 oktober 2007 Töm den ute Skruva bort hantaget ta bort stigarröret och se till att Manometern passar på gängorna där kranen är.be din sambos pappa fylla på den sedan igen Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ramq Postat 22 oktober 2007 Dela Postat 22 oktober 2007 Hmm.. I en sån släckare har du ett så kallat "stigarrör" där man trycker gasen från botten på flaskan och ut genom ventilen. Det vill inte du.Du måste gå till någon firma som fixar med såna flaskor och:1) Släppa ut gasen2) Ta bort stigarröret3) Montera en vanlig ventil på flaskan4) Fylla på ny gas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jorgas Postat 22 oktober 2007 Dela Postat 22 oktober 2007 Det är bättre om han fixar en tom. Du måste ju ta bort stigarröret och innan dess måste du tömma tuben. Sen måste du dit med en kran, sen kan du fylla tuben igen. Det fixar han säkert åt dig. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pimo Postat 22 oktober 2007 Författare Dela Postat 22 oktober 2007 Det va inte så enkelt som jag trodde då.Ska höra lite mer med han imorgon.Måste flaskan "besiktigas" eller nått för att få fyllas efter "ombyggnaden"? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
elNico Postat 22 oktober 2007 Dela Postat 22 oktober 2007 Ring till Uddevalla Brandservice, numret finns om du söker. Dom vet vad som skall göras med din flaska. En ny, provtryckt, nylackad, ny ventil och fylld 6kilos går på 1200 Riksdaler där.Observera att dom ligger i Trollhättan.Edit: Hittade numret:0522-823 42 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pimo Postat 23 oktober 2007 Författare Dela Postat 23 oktober 2007 Tack för tipset elNico!, ringde dom och det stämde som du sa, en 6 färdig och klar kostade 1200, så nu är en sådan beställd istället, hämtar den på fredag. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Spooky Postat 23 oktober 2007 Dela Postat 23 oktober 2007 Jag vet inte hur mycket gas man använder till en ca-reaktor, men om det inte är över 15bubblor/sekund så behöver man inte ta bort stigarröret, det hinner förgasas ändå. Körde så i 2 årtill sötvatten. Funkar hur bra som helst.Blir bara krångligt om man tar bort stigarn, måste typas om och provtryckas, inte alla som fyller etc... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
elNico Postat 23 oktober 2007 Dela Postat 23 oktober 2007 Provtryckningen gäller i 10 år. Dom fyller för 250 eller 300 spänn. Jag är helnöjd med min, riktiga grejer, inget som krånglar. Sen kanske det funkar ändå, men detta känns rätt för mej iaf. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
oveb Postat 24 oktober 2007 Dela Postat 24 oktober 2007 1200:- är lite halvdyrt, i Stockholm där det mesta är dyrt gav jag 900:- för en 6,5:a med kolsyregänga på. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
elNico Postat 24 oktober 2007 Dela Postat 24 oktober 2007 Allt e tydligen inte dyrt på baksidan, Ove;-)-Martin, när bjuder du på kaffe? Skulle va kul o se nya projektet! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
oveb Postat 24 oktober 2007 Dela Postat 24 oktober 2007 Allt e tydligen inte dyrt på baksidan, Ove;-)Hehe, med det väder ni hade i år så får ni nog börja kalla västkusten för skuggsidan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
elNico Postat 24 oktober 2007 Dela Postat 24 oktober 2007 Hehe, med det väder ni hade i år så får ni nog börja kalla västkusten för skuggsidan och där blev jag tyst......:-) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pimo Postat 25 oktober 2007 Författare Dela Postat 25 oktober 2007 Allt e tydligen inte dyrt på baksidan, Ove;-)-Martin, när bjuder du på kaffe? Skulle va kul o se nya projektet!Hehe Du är välkommen när som, inte så spännande att se ännu dock, men om 3 veckor har jag karet och då blir det uppstart inom kort.Vart bor du någonstanns? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.