Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Nu har jag köpt allt jag behöver för att köra ca reaktor förutom själva gasflaskan.

Det är så att min sambos pappa är brandman och han kunde fixa fram en nyfylld co2 släckare till mig om jag ville.

Så jag undrar, kan jag bara skruva av "handtaget" ifrån brandsläckaren och skruva dit min "regulator", eller måste flaskan vara tom och "moddas" för att min regulator ska passa?

Postat

Töm den ute

Skruva bort hantaget ta bort stigarröret och se till att Manometern passar på gängorna där kranen är.

be din sambos pappa fylla på den sedan igen

Postat

Hmm.. I en sån släckare har du ett så kallat "stigarrör" där man trycker gasen från botten på flaskan och ut genom ventilen. Det vill inte du.

Du måste gå till någon firma som fixar med såna flaskor och:

1) Släppa ut gasen

2) Ta bort stigarröret

3) Montera en vanlig ventil på flaskan

4) Fylla på ny gas

Postat

Det är bättre om han fixar en tom. Du måste ju ta bort stigarröret och innan dess måste du tömma tuben. Sen måste du dit med en kran, sen kan du fylla tuben igen. Det fixar han säkert åt dig.

Postat

Det va inte så enkelt som jag trodde då.

Ska höra lite mer med han imorgon.

Måste flaskan "besiktigas" eller nått för att få fyllas efter "ombyggnaden"?

Postat

Ring till Uddevalla Brandservice, numret finns om du söker. Dom vet vad som skall göras med din flaska. En ny, provtryckt, nylackad, ny ventil och fylld 6kilos går på 1200 Riksdaler där.

Observera att dom ligger i Trollhättan.

Edit: Hittade numret:0522-823 42

Postat

Tack för tipset elNico!, ringde dom och det stämde som du sa, en 6 färdig och klar kostade 1200, så nu är en sådan beställd istället, hämtar den på fredag.

Postat

Jag vet inte hur mycket gas man använder till en ca-reaktor, men om det inte är över 15

bubblor/sekund så behöver man inte ta bort stigarröret, det hinner förgasas ändå. Körde så i 2 år

till sötvatten. Funkar hur bra som helst.

Blir bara krångligt om man tar bort stigarn, måste typas om och provtryckas, inte alla som fyller etc...

Postat

Provtryckningen gäller i 10 år. Dom fyller för 250 eller 300 spänn. Jag är helnöjd med min, riktiga grejer, inget som krånglar. Sen kanske det funkar ändå, men detta känns rätt för mej iaf.

Postat
Allt e tydligen inte dyrt på baksidan, Ove;-)

-Martin, när bjuder du på kaffe? Skulle va kul o se nya projektet!

Hehe Du är välkommen när som, inte så spännande att se ännu dock, men om 3 veckor har jag karet och då blir det uppstart inom kort.

Vart bor du någonstanns?

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...