Gå till innehåll

co2 släckare till ca reaktor?


pimo

Rekommenderade inlägg

Nu har jag köpt allt jag behöver för att köra ca reaktor förutom själva gasflaskan.

Det är så att min sambos pappa är brandman och han kunde fixa fram en nyfylld co2 släckare till mig om jag ville.

Så jag undrar, kan jag bara skruva av "handtaget" ifrån brandsläckaren och skruva dit min "regulator", eller måste flaskan vara tom och "moddas" för att min regulator ska passa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm.. I en sån släckare har du ett så kallat "stigarrör" där man trycker gasen från botten på flaskan och ut genom ventilen. Det vill inte du.

Du måste gå till någon firma som fixar med såna flaskor och:

1) Släppa ut gasen

2) Ta bort stigarröret

3) Montera en vanlig ventil på flaskan

4) Fylla på ny gas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ring till Uddevalla Brandservice, numret finns om du söker. Dom vet vad som skall göras med din flaska. En ny, provtryckt, nylackad, ny ventil och fylld 6kilos går på 1200 Riksdaler där.

Observera att dom ligger i Trollhättan.

Edit: Hittade numret:0522-823 42

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte hur mycket gas man använder till en ca-reaktor, men om det inte är över 15

bubblor/sekund så behöver man inte ta bort stigarröret, det hinner förgasas ändå. Körde så i 2 år

till sötvatten. Funkar hur bra som helst.

Blir bara krångligt om man tar bort stigarn, måste typas om och provtryckas, inte alla som fyller etc...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt e tydligen inte dyrt på baksidan, Ove;-)

-Martin, när bjuder du på kaffe? Skulle va kul o se nya projektet!

Hehe Du är välkommen när som, inte så spännande att se ännu dock, men om 3 veckor har jag karet och då blir det uppstart inom kort.

Vart bor du någonstanns?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...