Gå till innehåll

ultralife


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Hej

jag har fallit för den mördande reklamen att ultralife är ett "görbra" preparat.

Vet nån lite mer om detta..de är ju nån sorts lera...men vilken? o hur funkar de mer exakt? finns de ngr nackdelar med preparatet?

Som jag fattat de o gissar mej till en smula är att leran är organiskt material som till sej binder oorganiskt ammoniak/nitrit/nitra/fosfat, o därmed gör de sen möjligt för skummaren att skumma ut dessa näringsämnen...

Jag har ju ett nystartat kar med allt vad de innebär i en viss svårighet att hålla nere näringsämnenna i början, varför jag använt detta preparat lite sporadiskt sen starten.

tacksam feedback från er som vet mer om detta.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ingen egen erfarenhet av den själv, men flera har skrivit om att de är nöjda med produkten.

Jag har för mig att det är Bentonit-lera den innehåller.

edit*

Innan ni börjar teoretisera kring bentonit kan ni läsa det som redan är skrivet i denna tråden.

Observera även att det är två olika produkter som diskuteras i den tråden.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=13689&highlight=bentonit&page=3

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Jaken, länken var rätt uttömmande. Undrar om bentoniten är tillräckligt lätt och hydrofilisk för att kunna skummas ut, eller om den bara faller till botten och stannar där. Och då är det ju ingen idé.

Man ser tydligt på koncentratet i skummaren att leran skummas ut. men sedan kan man fråga sig hur stor procent som skummas ut respektive stannar kvar i karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Jaken, länken var rätt uttömmande. Undrar om bentoniten är tillräckligt lätt och hydrofilisk för att kunna skummas ut, eller om den bara faller till botten och stannar där. Och då är det ju ingen idé.

Du kanske tänke rätt men skrev fel, men en liten edit: Hydrofila ämnen skummas ej ut, utan endast dom som är hydrofoba eller hydrofoba och hydrofila, dvs de behövs en hydrofob sida på molekylen om skummaren skall skumma ut den. Jag undrar också om den skummas ut...tror de.men vet inte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var också lite nyfiken på produkten. Återkom gärna om/när du får se någon skillnad.

De jag märkt är att vattnet blir väldigt klart...än så länge har jag inga direkta problem med vare sej alger eller näringsnivåer, så jag har väl kört de lite i förebyggande syfte...men jag skulle gärna vilja veta mer, om nån vet hur de egentligen funkar, mekanismen bakom??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OM det nu är så att det även binder amoniak/nitrit/nitrat/fosfat och dessutom ger klarare vatten... Borde det då inte vara ett av dom billigaste och enklaste alternativen till att hålla låga näringsnivåer?

Man skulle slippa saker som vodka, bakterier, nitrat/fosfat-filter, rowaphos osv...dessutom skulle man väl i de flesta fall även slippa oson-reaktor?

Låter nästan för bra för att vara sant...men ligger det nått i vad jag säger?

Dock står inget om doseringen ¨på tritons hemsida...någon som vet vilka mängder som går åt? Är det ens ekonomiskt försvarbart att använda i ett större kar...om det nu ens funkar som det beskrivs...!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OM det nu är så att det även binder amoniak/nitrit/nitrat/fosfat och dessutom ger klarare vatten... Borde det då inte vara ett av dom billigaste och enklaste alternativen till att hålla låga näringsnivåer?

Man skulle slippa saker som vodka, bakterier, nitrat/fosfat-filter, rowaphos osv...dessutom skulle man väl i de flesta fall även slippa oson-reaktor?

Låter nästan för bra för att vara sant...men ligger det nått i vad jag säger?

Dock står inget om doseringen ¨på tritons hemsida...någon som vet vilka mängder som går åt? Är det ens ekonomiskt försvarbart att använda i ett större kar...om det nu ens funkar som det beskrivs...!?

Och om det fungerar tar det inte också ut ämnen som vi vill ha kvar i karet? Jod,strontium och andra makro och spårämnen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OM det nu är så att det även binder amoniak/nitrit/nitrat/fosfat och dessutom ger klarare vatten... Borde det då inte vara ett av dom billigaste och enklaste alternativen till att hålla låga näringsnivåer?

Man skulle slippa saker som vodka, bakterier, nitrat/fosfat-filter, rowaphos osv...dessutom skulle man väl i de flesta fall även slippa oson-reaktor?

Låter nästan för bra för att vara sant...men ligger det nått i vad jag säger?

Dock står inget om doseringen ¨på tritons hemsida...någon som vet vilka mängder som går åt? Är det ens ekonomiskt försvarbart att använda i ett större kar...om det nu ens funkar som det beskrivs...!?

Funkar nog bra att köra denna för att hålla låg näringsnivåer men det finns ett par negativa sak er med detta. Man grumlar ju vattnet ordentligt och det tar ju några timmar innan det klarnar upp och man måste dosera manuellt, vodka och zeolit med en doserpump sköter sig självt. jag har matat ordentligt i en månades tid och lite slemalger dök upp, jag körde detta varje dag i 4 dagar och nästan alla slemalger är borta, det är lite kvar så jag får fortsätta några dagar till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...