Trilobite Postat 25 oktober 2007 Dela Postat 25 oktober 2007 OT, sötvattensvarning, men jag tänkte att kylningserfarenhet finns på forumet.I skolan har jag ev fått OK för en kylare till ett 125L kar, (för bonuspengar NO:n får när vi tar emot lärarstudenter).Eleverna vill dra igång ett insjöakvarium som projekt - fixar det sig med en Sfiligoi MiniFlite tro, eller skall man köra på Sfiligoi Flite?Det vore skönt att slippa isolera och köra med plexi framför frontrutan, men gör man inte det kanske det blir en massa kondens? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 25 oktober 2007 Dela Postat 25 oktober 2007 akrylkar har annars (i detta sammanhang bra) isolerande egenskaper, Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Illustratören Postat 25 oktober 2007 Dela Postat 25 oktober 2007 Som jag förstår det kommer du ju ner på 10-15 grader i ett 125L akvarium med den förstnämnda kylaren. Låter ju jäkla kul de där, sedan när projektet är över är de bara att åka ner till västkusten och plocka sten, sand och firrar direkt från havet och ta med hem inför skolstart. Vips så blev de ett saltkar som står på jobbet =-) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
tropfrog Postat 26 oktober 2007 Dela Postat 26 oktober 2007 Det kanske inte hör hit....MenDe flesta svenska sötvattensarter fungerar ypperligt vid rumstemperatur året om, tex mört, aborre, ruda, sutare och gädda.MVHMagnus Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 26 oktober 2007 Dela Postat 26 oktober 2007 Det tar bara något år i akvarium så blir de krokryggade. Det var lätt att se förr på mindre offentliga akvarier utan vettig kylning. Till och med en så domestiserad art som koikarp behöver en viloperiod på vintern. Idealt minst sex veckor under elva grader. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.