Gå till innehåll

tips om nån bläckfisk bok?


bläckis

Rekommenderade inlägg

tja ja som ni flesta kanske redan vet så har jag velat ha en bläckfisk sedan länge, men det är inte dags änu jag ska fortsätta med mina firrar och koraller ett tag till, men jag har googlat om bläckfiskar och hittat ganska så bra sidor, men jag vet inte riktigt om det räcker + att jag gärna skulle vilja ha fakta på svenska, är inte så bra på alla engelska ord så jag ville fråga om det finns någon bok om just bläckfiskar som man kan ha i akvariet

Kom gärna med tips

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Böcker på svenska är nog svårt att hitta. Kanske till och med svårt att hitta böcker om att hålla bläckfiskar på engelska.

Det bästa tipset är nog att försöka läsa allt du kan hitta på www.tonmo.com

Personerna där har förstahandserfarenhet av att hålla dessa djur.

Har du läst artiklarna på deras hemsida?

Det är nog bara att ta fram ett lexikon och träna på engelskan.

Under länkarna nedan kan du hitta information som:

"En bläckfisk producerar tre gånger mer ammonium än en fisk med samma massa, delvis för att de har tre hjärtan och därför har tre gånger högre syrekrav än en fisk." Så en monsterskummare är nog att rekomendera. Info hämtad från första länken nedan.

Fortsätt att läsa på David, det visar att du är seriös med din dröm att ha en bläckfisk och jag hoppas att du en dag är redo.

Keeping cephalopods in captivity -- Colin Dunlop

Checklist: Things to Think About Before You Get an Octopus as a Pet -- Nancy King

Octopus Basics -- Nancy King

Keeping an Octopus -- Jason Scott

Before you buy a cuttlefish… -- Colin Dunlop

Ceph Care, Past and Future -- Nancy King

Bimac Care Sheet -- Nancy King

Equipment List -- Colin Dunlop

Ink's Story -- Carol Sauer (corw314)

Cuttlefish Basics -- Colin Dunlop

Do Octopuses Commit Suicide? -- Colin Dunlop

Octopus Ink -- Nancy King

Octopus Definition -- used by permission from Merriam-Webster’s Collegiate® Dictionary.

Keeping and Breeding the dwarf cuttlefish Sepia bandensis -- Richard Ross

Colin's Photos: Mother O. briareus, Baby O. briareus, Cuttlefish and Octopus filosus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"En bläckfisk producerar tre gånger mer ammonium än en fisk med samma massa, delvis för att de har tre hjärtan och därför har tre gånger högre syrekrav än en fisk."
Det där lät snurrigt - nog för att en bläckfisk kan producera mer ammonium, men det lär väl knappast ha med antal hjärtan att göra, snarare med en kraftigare ämnesomsättning.

Suveräna länkar - jag läser tills ögonen blir blå! (studiedag på jobbet - är inte detta fortbildning så vet inte jag vad som är det!)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mattias, det var bara ett snabbt fritt översatt citat från första länken för att väcka läslusten hos David. Snälla teoretisera inte sönder denna tråden nu för David, det är nog det sista han behöver just nu. Konkreta riktlinjer är nog det han har störst nytta av. Jag har inte läst alla artiklar själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hahaha hur som helst så vill jag tacka er ännu en gång, min plan är så här att jag ska självklart fortsätta med mit aqvarium som jag har nu,jag har ju trots allt bara fåt in min första korall ska köpa en ny imorn :) men när jag haft det ett tag så tänkte jag beställa bläckfisk ägg helst för då lever den längre,elr hoppas på att den bläckfisken man får inte e så gammal när man får den och att den kanske lägger ägg innan den dör,vad tycker ni e bäst ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...