Gå till innehåll

Smutsig botten


svedalaciklid

Rekommenderade inlägg

Min botten blir för smutsig tycker jag.

Hade korallgrus på botten men snart är allt borta då jag får med det när jag håvar upp smutsen som finns på botten och algerna som finns där.

Tycker det blir ovanligt mycket smuts där på senaste tiden , nåm som har ett bra tips hur man blir av med det, undviker få så mycket på botten.

Tänkt köpa ny grus till botten då det är mycket snyggare, har en gobi som ska vända runt i grusen men tycker den gör ett dåligt jobb, turbo sniglar kanske nåt som skulle kunna fixa botten eller nåt annat tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för storlek på sanden? Nassarius är bra på att hålla rent sanden. Sanden är också en värdefull biologisk filtrering i karet men som med alla filter så gäller det att göra rent det då och då samt att det utformas på rätt sätt. Att kategoriskt säga att sanden är en detriusfälla är rent felaktigt.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sug upp översta delen av bottengruset när du gör vattenbyte, gör rent gruset i vattnet och häll sedan tillbaka gruset i karet.

Man gör sig själv en otjänst då, efter ett par dagar är det likadant, låt det vara ifred men skaffa gärna några sandvändande sjöstjärnor och se till att ha ett näringsfattigt vatten. Jag har kritvit sand och massor undrar hur sanden kan hålla sig så vit, så som jag har skrivit här nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sanden är i själva verket en detritusfälla, att tro annat är att lura sig själv. Hade det inte varit en detritusfälla hade det inte varit ett biologiskt filter. Att detta filter har sina nackdelar går inte heller att förringa.

Jag tror ni egentligen är överens, men bara har lite olika syn på hur mkt detritus sanden klarar av att bryta ner...när mängden detritus överstiger sandens förmåga att bryta ner densamma, så blir de ju en detritusfälla, men innan detta så tjänar de som ett bra biofilter. Så visst...de finns alltid en risk att sanden blir för smutsig, o inte längre funkar som ett biofilter..de gääller att hålla den "lagom" smutsig. Med sandvändare, varierande cirkulation, o vid vattenbyten sifona av sanden, så minskar man risken för detritusöverskott...några fler hemligheter än så finns väl inte där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

o vid vattenbyten sifona av sanden, så minskar man risken för detritusöverskott...

Japp, håller med dig, vill man förlänga livet på sin bottensubstrat gäller det att minimera den organikska belastningen. Det är liksom sunt förnuft nu. Men det är vi det. :) Jag trodde det också själv tidigare. Men enligt flera självutnämnda sandgurus så får sanden never ever sifonas av, annars stör man den naturliga flora och fauna som finns i sanden och som skall trolla bort näringen, inte minst fosfaten.

[...] några fler hemligheter än så finns väl inte där.

Jo, det verkar finnas hur många hemligheter som helst med sanden. Vissa påstår att man skall mata jättemycket och köra skummarlöst för att få maskar och annat otyg att överleva i sanden. Framförallt E. Borneman och Ron Shimek verkar vara (har varit) av denna åsikt. Andra anser att man skall mata ytterst lite, t. ex. Lasse. Clownen har kört skummarlöst, matat relativt mycket, bl.a. phyto- och zooplankton tror jag, men nu överväger att köra skummare och ozon. Så det finns liksom tusen och en uppfattningar om sandens mirakler.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...