Gå till innehåll

Vattenvärden


Jenn

Rekommenderade inlägg

Hej! Har precis köpt mitt första saltvattensakvarium. Har haft vatten i sen 18/10 och den levande stenen. 21/10 hade jag i (i mina ögon väl )tvättat korallgrus. Nu hålller jag på att kolla vattenvärdena. Köpte ett testkit från JBL med ett gäng dropptester. Enligt pappret med mätarskalan för nitrit så hade jag 0.025 men när jag knappar in de på JBl:s hemsida var det för högt. Men enligt medföljande boken så var allt under 0.2 bra. Så någon som vet vad som gäller?

Karet är på 58l. Mycket tacksam för svar! Hälsningar Jennifer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vanliga när man startar ett saltvattensakvarium är att man får med ett antal mer eller mindre döda djur /organismer. Då bildas först ammonium = giftigt. Sedan bryts det ned av bakterier till nitrit (inte lika giftigt) och sedan nitrat för att ofta sedan i lyckliga fall bilda kvävgas.

I normala fall tar detta ungefär en en månad men om man tillsätter bakteriepreparat kan det gå fortare. För det mesta frigörs i processen också fosfat som vi inte tycker om för det färgar koraller i brunt förutom att det göder diverse alger som kan kväva koraller med mer.

Normaltipset är alltså att ta det lugnt och vänta på de naturliga processerna till dess man ser att nitratvärdet börjar minska. Då är det dags att börja sätta in de djur man drömmer om.

De tåligaste först. Det är inte heller fel att lägga i en strumpa med fosfatreducering från början.

Och inget lujs från början om man vill slippa att karet växer ihop av alger.

Det är mycket lugnare att sakta börja öka ljuset när nitratvärdet minskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack så jättemycket för alla tips! Man lär så länge man lever.Är verkligen helt ny på sånt här. Har köpt boken saltvattensakvariet - guiden för nybörjare iallfall så jag ska ta och läsa den.Det står säkert hur mycker basic som helst. Tack igen! Hälsningar Jennifer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...