Gå till innehåll

1200 liters Sjöhästakvarium


Karoline

Rekommenderade inlägg

Tack själv för en trevlig resa ner till skara , Hoppas ni kommer att trivas där nere brevid BERT .

Det har ju gott fort att ficksa akavriumet och målandet ser jag den där rosa var inte er still riktigt men man vet aldrig ny plats nya börder hehe.

Ja det var ett asss till akavrium att väga , men man kallas inte för kubiken för inget hehe .

Undrar bara en sak med akvariumet ,hur ska ni kunna ta ut pumparna om och när det fastnar massa alger och skit på dom.

Hoppas ni kommer upp snart Jorina frågar om vi ska gå till karro&barro men jag säger dom bor inte här längre, hoppas vi syns snart .

MVH Jonas74

Vi kommer upp till stockholm snart, typ nästa helg om allt klaffar som det ska. Och då behöver vi nog din hjälp (igen) :ler:

Du får säga till Jorina att ni ska åka och hälsa på oss snart.

Vi kommer åt pumparna bakom, tur är det. Finns nästan gott om plats där, trängre genom "dörren" för att komma dit ;)

Tack igen. Ses kanske om drygt en vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 194
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Bilder från karet idag. Ni får ursäkta fulalgerna som vi fått nu i omstarten.

Vi ska köpa in ett gäng snäckor till och sen se om vi hittar lite fler kvarglömda i 540L som står kvar i Stockholm.

Korallererna verkar klarat flytten bra. Tror inte vi tappat några "granar" heller :)

post-1818-14468914665605_thumb.jpg

post-1818-14468914665062_thumb.jpg

post-1818-14468914665433_thumb.jpg

post-1818-14468914665792_thumb.jpg

post-1818-14468914665936_thumb.jpg

Den gröna mår utmärkt, han jobbar övertid nu ;)

post-1818-1446891466613_thumb.jpg

post-1818-14468914664605_thumb.jpg

post-1818-14468914664777_thumb.jpg

post-1818-14468914664888_thumb.jpg

post-1818-14468914665244_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej på er! Kul att se hur ni har ordnat med karet i nya villan! Den ser fantastiskt bra ut:smiley20:

Vi hoppas kunna hälsa på er när vi är nere i era trakter. Ni får svänga förbi hos oss när ni är här uppe nästa gång.

Mvh

Martin & Jennie

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej på er! Kul att se hur ni har ordnat med karet i nya villan! Den ser fantastiskt bra ut:smiley20:

Vi hoppas kunna hälsa på er när vi är nere i era trakter. Ni får svänga förbi hos oss när ni är här uppe nästa gång.

Mvh

Martin & Jennie

Tackar!

Ni är alltid välkomna, vi längtar tills ni kommer :)

Vi hör av oss när vi är på väg upp, det blir antagligen till helgen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gillar erat kar skarpt är själv inne på att starta ett häst kar men går i planeringsstadiet ännu.

Kan ni skriva lite om driften och underhållet på det vaad ni matar med hur ofta vad har ni för utr hur stark cirkulation skummare osv

Tack så mycket. :)

Du får tänka på att vi har ett ganska stort kar, har du planer på ett lika stort?

Vi använder ganska enkel teknik, mycket står på första sidan.

Cirkulation 5 x Koralia 2 pumpar (2300l/h) Kraftigare pumpar är nog omöjligt.

Returpumpen är en AquaBee UP 2000l/h.

Skummaren, en Fauna Marin Ultraskimmer 2.

Använder aktivtkol i en damstrumpa.

Som UV har vi ett Deltec 39w, som går dyngnet runt.

Dessutom har vi en Koralia 2 i sumpen som cirkulation där.

Totalt har vi ca 160 kg levandesten och drygt en tredjedel i sumpen.

Vår belysning består av 4x54w och 6x80w var av två Osram 67. Resten är Fauna Marines rör i blandade kulörer (2xblå, 2xduo och 4xvitt).

Vi kör med Osmos.

Vi matar 3-5 gånger per dag och då ganska mycket så att alla får. Med 21 fiskar gör vi av med ca två kartor frysmat i veckan. Vi vitaminberikar alltid maten med Fauna Marines Ultra Food Energizer.

Vi byter 80 liter vatten varannan vecka. Ett tunt lager sand ska i ganska snart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi matar 3-5 gånger per dag och då ganska mycket så att alla får. Med 21 fiskar gör vi av med ca två kartor frysmat i veckan. Vi vitaminberikar alltid maten med Fauna Marines Ultra Food Energizer.

Skönt att man inte är den enda token som matar för brinnande livet! ;)

Trevligt kar ni har med era hästar!

Har era stenar med rörmaskarna klarat sig länge? Förökar de sig i karet de som är färggranna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skönt att man inte är den enda token som matar för brinnande livet! ;)

Trevligt kar ni har med era hästar!

Har era stenar med rörmaskarna klarat sig länge? Förökar de sig i karet de som är färggranna?

Tack så mycket :)

Vi har bara haft stenen med porites och rörmaskarna i drygt tre månader men alla verkar vara kvar. Sprang här och jämförde med en äldre bild. *asg*

Tror inte de har förökat sig, svårt att säga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kör ni bara med fryst foder eller har ni egen artemia kläckning ?

Skummare har ni det eller kör ni utan ?

Tänkte köra ett betydligt mindre runt 200 liter men funderade på skummaren om mn kör med mycket levande foder och bra sten bör man kunna klara sig utan skummare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kör ni bara med fryst foder eller har ni egen artemia kläckning ?

Skummare har ni det eller kör ni utan ?

Tänkte köra ett betydligt mindre runt 200 liter men funderade på skummaren om mn kör med mycket levande foder och bra sten bör man kunna klara sig utan skummare

Det är ganska jobbigt att få upp artemian i större storlek, eller rättare sagt, det tar ganska lång tid. Vi har tur att våra hästar tar fryst mat. De får artemia och mysis.

Eftersom du måste mata mycket så är det nog bäst med skummare. Vi skulle aldrig våga köra utan.

Om du tänker köra ett 200 liter så rekomenderar vi svagare pumpar, kanske 1-2 st Koralia 1.

*Edit* Man rekomenderar egentligen inte streamerpumpar typ Koralia och Tunze till sjöhästar. Vi kan ha våra Koralia pga hästarna är ganska stora. De får inte in svansen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sorry misade att skummaren stog med endå läste jag flera gånger ja ja.

Tack för svaren.

Pumpar å cirkulation har jag koll på men det va mest matningen jag va lite fundersam på.

Man bör nog försöka få tag på hästar som tar fryst med en gång.

Hur går det om ni reser iväg kan ni stöd mata med torr foder eller måste ni ha nån som kommer å matar varje dag med frys mat ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sorry misade att skummaren stog med endå läste jag flera gånger ja ja.

Tack för svaren.

Pumpar å cirkulation har jag koll på men det va mest matningen jag va lite fundersam på.

Man bör nog försöka få tag på hästar som tar fryst med en gång.

Hur går det om ni reser iväg kan ni stöd mata med torr foder eller måste ni ha nån som kommer å matar varje dag med frys mat ?

Vi måste ha någon som kommer och matar flera gånger per dag när vi reser bort.

Våra tar inte torrfoder, tror det är svårt att få dem att ta det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket. :)

Vi matar 3-5 gånger per dag och då ganska mycket så att alla får. Med 21 fiskar gör vi av med ca två kartor frysmat i veckan. Vi vitaminberikar alltid maten med Fauna Marines Ultra Food Energizer.

Jag antar att det är främst mysis ni matar med? Ger ni levande föda också?

Om jag får komma med ett förslag så skulle jag inte vitaminberika vid varje matning. Det kan bli för mycket i min mening och jag hade hellre berikat med selco eller liknande i första hand (men FMUFE kanske innehåller mer än bara vitaminer?). Jag berikar själv med ungefär 80% selco, 10% vitamin och 10% algamac 3000. Detta blandar jag och suger upp i en spruta som jag sedan droppar över maten. Rätt och varierad berikningen är väldigt viktigt för att hästarnas avkomma ska klara sig.

Bara ett tips dock och jag har ingen egen praktisk erfarenhet av sjöhästodling.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag antar att det är främst mysis ni matar med? Ger ni levande föda också?

Om jag får komma med ett förslag så skulle jag inte vitaminberika vid varje matning. Det kan bli för mycket i min mening och jag hade hellre berikat med selco eller liknande i första hand (men FMUFE kanske innehåller mer än bara vitaminer?). Jag berikar själv med ungefär 80% selco, 10% vitamin och 10% algamac 3000. Detta blandar jag och suger upp i en spruta som jag sedan droppar över maten. Rätt och varierad berikningen är väldigt viktigt för att hästarnas avkomma ska klara sig.

Bara ett tips dock och jag har ingen egen praktisk erfarenhet av sjöhästodling.

Mvh Peter

Tack för tipset, blande olika vitaminer förut men insåg att de blev kraftigare och lekte mer på just den vi använder idag. Vi använder i stort sett bara fryst. Hade levande som kompliment till de som var svåra att få att äta men inte fått igång någon odling sen flytten.

Känns som hästarna kräver vitaminer varje gång och just matning flera gånger per dag för att inte magra av.

Vi tinar maten på förmiddagen, vitaminberikar den och matar dem med det hela dagen. Naturligtvis förvarar vi maten och vitaminerna i kyl.

Grymt, grymt och ännumera grymt! Snyggt kar med snygga invånare ;)

Tackar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu var det ett tag sen vi skrev.

Vi har haft ganska mycket alger och det är ganska tråkigt och kolla på:

post-1818-14468914802228_thumb.jpg

Därför har vi kollat in fåglel floran i trädgården istället.

post-1818-14468914802367_thumb.jpg

Nu var det i alla fall drygt en vecka sen vi sög i karet och det börja se bra ut. Något blekta koraller och en ganska låg nitrat nivå hela tiden. Några tips för att få tilllbaka färgen på korallerna?

Några av Gorgonierna går i sumpen för tillfället pga algerna.

post-1818-14468914802523_thumb.jpg

Ny köpta:

post-1818-1446891480289_thumb.jpg

Den här algen är med sedan det första sjöhästakvariet och nu har den växt upp igen. Riktigt kul.

post-1818-14468914802111_thumb.jpg

Ledsen att det är en ganska skitig ruta, det är åtgärdat nu och mer bilder kommer...

Hästarna och resten av fiskarna mår bra. Många hanar är tjockisar, ska försöka få ordning på ett hörn att försöka dra upp yngel på.

post-1818-14468914802726_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Synd på de tråkiga algerna, vad är det som hänt? Vad har ni för vattenvärden?

Nu är algerna nästan borta igen.

Vattenvärderna har inte varit konstiga utan varit som vanligt.

Det enda som varit konstigt är att nitraten har legat väldigt lågt trots en omstart.

0,2 Nitrat

0 Fosfat (salifert test)

Allt annat har legat bra.

Efter jul hälsar vi på dig om det funkar för dig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...