Gå till innehåll

Krabbfiske. Tips önskas


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Jag har ett större antal små krabbor i mitt kar. Storlek från pyttesmå till ca 1krona.

Jag är inte speciellt orolig över att de skall äta av sådant jag inte vill att de rör, men däremot är de mycket duktiga inredningsarkitekter. Deras syn på möblering stämmer dock inte alls överens med min. De vill ha alla koraller på botten medans jag vill ha dem uppe bland stenarna.

Har någon ett bra tips på hur jag får upp dessa "bulldozers"? Har provat 3 olika metoder utan någon framgång.

- Köpt krabbfälla: Denna har en "envägsingång" i form av nedhängande plastpinnar som bara rör sig i ena riktningen. Agnar med räka, men varje natt så är räkan borta men fällan tom.

- Meta: Sätter räka på krok med lina och försöker få krabbor att ta betet för att sedan fiska upp dem. De håller dock fast sig i stenen med större kraft än räkan håller för, så räkan lossnar från kroken.

- Hemmagjord fälla: Kapad 0.5l petflaska. Vänder på "locket" så att det blir en ingång som de förhoppningsvis sedan inte tar sig ur. Agnar med räka. Bara provat en gång, men då var fällan tom och räkan kvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför denna rädsla för krabbor? Så länge man inte märker att de ställer till sattyg så finns det ingen anledning att ta ut dom ur akvariet tycker jag.

Jag har släppt i över 100 liftar-krabbor i mitt akvarium utan att de har ställt till något problem, förutom att möjligtvis vällt en sten någon gång, men det kan man leva med. Och då är det även de som brukar beskrivas som "håriga och farliga".

Här är några av dom.

obs. de pistolräkor som finns på bilden släppte jag inte ner i akvariet.

post-839-14468914602718_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med dig Jaken att det är överdriven hysteri i rädslan för hårigakrabbor och jag brukar hänvisa till GustavF:s myt artikel. Däremot undrar jag vad som gör att du inte vill ha pistolräkor? Jag har förstått att de säljs i USA.

PS Fin samlig med "kryp" du fått tag i. DS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har som sagt (tyckte jag beskrev det väl i orginalposten) inga som helst problem med att de skulle äta av något de inte borde. Mitt problem är att de möblerar om. Dvs fraggar och eyphyllior osv hamnar på botten istället för där jag placerat dem. De är MYCKET duktiga på att knuffa ned allt som inte sitter fast. Alternativet skulle ju kunna vara att sätta fast saker bättre, men det vill jag inte.

Alltså. Jag vill ha bort dem för att de möblerar om, inte för att de nafsar på fisk/koraller vilket jag aldrig sett dem göra. Hade de inte möblerat om hade jag gärna haft kvar dem då jag gillar krabbor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du testat att sätta fast en klädnypa i en lina och angna med en räka eller något?

det funkar på stranden-haj-

Ja i princip. Satte en räka på en krok. Dock så håller krabborna fast sig i stenen med större kraft än vad räkan håller för. Så när man drar så går räkan sönder istället för att krabban följer med upp :(

På min tid så plockade vi blåmusslor som vi slog sönder och band lina runt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...